چگالی کلمات کلیدی

بارها و بارها در مقاله‌هایمان، درباره اهمیت بسزای کلمات کلیدی بحث به میان آورده‌ایم و ضرورت توجه به آن را به شما کاربران عزیز گوش‌زد کرده‌ایم. همچنین تاثیر مستقیم کلمات کلیدی بر سئو داخلی و بهینه‌سازی وبسایت‌ها، برای تمامی وبمستران و دنبال کنندگان دنیای دیجیتال مارکتینگ واضح است. اکنون در این مقاله می‌خواهیم مفهوم دیگری را برای شما شرح دهیم که باز هم به کلمات کلیدی مرتبط می‌شود. چگالی کلمات کلیدی چیست؟ آیا چگالی کلیدواژه در سئو تاثیرگذار است؟ در رابطه با تراکم کلیدواژه‌ها باید چه استانداردهایی رعایت شود؟ تمامی این پرسش‌ها و البته نکات قابل اهمیت در این زمینه مانند نحوه محاسبه و توزیع در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس با ما بمانید تا فرصت یادگیری یکی دیگر از عوامل مربوط به کلمات کلیدی را از دست ندهید!

چگالی کلمات کلیدی
چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی به چه معناست؟

چگالی کلمات کلیدی که به نام تراکم عبارت کلیدی نیز شناخته می‌شود، تعریف بسیار ساده و قابل درکی دارد. تراکم عبارت کلیدی در واقع به معنی دفعات استفاده از کلمه کلیدی در یک محتوا به نسبت تعداد کل کلمات آن محتوا است. این عامل از دیگر عواملی است که مانند یک راهنما برای موتورهای جستجوگر عمل می‌کند و موضوع اصلی صفحات را به آنها نشان می‌دهد. همچنین موتورهای جستجوگر می‌توانند از طریق بررسی چگالی کلیدواژه یک محتوا، پی ببرند که آیا عبارات کلیدی انتخاب شده، مناسب موضوع کلی محتوا خواهد بود یا خیر. اکنون شاید این سوال برای شما به وجود آمده باشد که چرا با وجود اهمیت این موضوع، برخی از کارشناسان و متخصصان آن را عملا بی‌تاثیر در سئو می‌دانند؟ اما عجله نکنید؛ بهتر است قبل پاسخ به این سوال، دلیل اهمیت آن را در محتوا صفحات بررسی کنیم.

چرا چگالی عبارت کلیدی در یک مقاله اهمیت دارد؟

همانطور که گفته شد، چگالی کلیدواژه مانند یک راهنما برای موتورهای جستجوگر عمل می‌کند تا به آنها این امکان را بدهد محتوای صفحات را به دلایل مختلف بررسی کنند. شاید در گذشته هرچه چگالی کلمات کلیدی در محتوای صفحه شما بالاتر تعیین می‌شد، سئو وبسایت شما بیشتر بهبود پیدا می‌کرد. اما امروزه افراط و زیاده‌روی در هر زمینه‌ای مضر است حتی در دنیای بازاریابی دیجیتال و سئو! حال اگر شما بدانید چگالی عبارت کلیدی خود را در چه سطحی نگه دارید، نه تنها سئو سایت شما دچار آسیب نمی‌شود بلکه می‌توانید با افزایش کیفیت و اعتبار محتوای خود، توجه موتورهای جستجوگر گوگل را جلب نمایید. البته برای کسب این دستاورد، شما باید بدانید که چگالی مناسب برای محتوا چه قدر است؟ به همین دلیل توصیه می‌کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

چگالی مناسب برای محتوا چقدر است؟

حال که چگالی کلمات کلیدی آشنا شده‌اید، می‌خواهیم بدانیم برای هر محتوا، چگالی کلمات را در چه حدی نگه داریم. اما قبل از آن است پاسخ دهیم که چرا بعضی از متخصصان سئو تراکم عبارت کلیدی را در بهینه‌سازی وبسایت‌ها بی تاثیر می‌دانند؟ می‌دانید که در گذشته وبمستران برای جلب توجه موتورهای جستجو، چگالی کلمات را تا اندازه‌ای بالا می‌بردند که محتوایشان دیگر قابل خواندن و بررسی نبود. به همین دلیل امروزه برخی از افراد معتقدند تراکم عبارت اثری بر سئو ندارد که این اعتقاد کاملا اشتباه است. فقط کافی است شما چگالی مناسب را برای محتوا بدانید. شاید قانون و معیار خاصی برای میزان درصد ایده‌آل کلمات کلیدی وجود نداشته باشد، زیرا چگالی کلمات کلیدی، به چگونگی محتوای هر صفحه بستگی دارد. اما تجربه ثابت کرده است میزان تراکم مناسب، 1 تا 3 درصد است که این مقدار، بسته به ساختار محتوای شما می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد.

محاسبه چگالی کلمات کلیدی
محاسبه چگالی کلمات کلیدی

چگونه چگالی عبارت کلیدی را محاسبه نماییم؟

بدست آوردن چگالی کلیدواژه برای هر محتوا، کار بسیار آسان و کوتاهی است. فقط کافی است که شما فرمول ثبت شده برای آن را بکار بگیرید. همچنین ما علاوه بر ذکر فرمول، مثالی برای درک بهتر آن طراحی کرده‌ایم که در ادامه می‌توانید با خواندن آن، به طور کامل نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی را به خاطر بسپرید.
فرمول مخصوص محاسبه چگالی عبارات کلیدی :
(Nkr / Tkn)*100
در فرمول بالا “Nkr” به تعداد دفعات تکرار کلیدی، و “Tkn” به تعداد کل کلمات محتوا در صفحه می‌گویند. به عنوان مثال فرض کنید محتوای صفحه شما حاوی 1000 کلمه باشد و کلمه کلیدی منتخب شما 10 بار در محتوا تکرار شود؛ اینک از طریق فرمول ذکر شده، درصد تراکم کلمات کلیدی شما در صفحه مورد نظر، 1% محاسبه می‌شود :
(10 /1000)*100 = %1
نکته مهم
دقت داشته باشید، با توجه به فرمول بالا و رعایت استاندارد 1% تا 3%، شما باید با در نظر داشتن تعداد کلمات موجود در عبارت کلیدی خود، آنها را توزیع نمایید. حال اگر در یک محتوای هزار کلمه‌ای، عبارت منتخب شما متشکل از پنج کلمه باشد، نهایتا می‌توانید 2 تا 6 بار از آنها استفاده کنید و دیگر قادر به توزیع 10 تا 30 باره آنها نخواهید بود. زیرا در این صورت درصد تراکم کلمات کلیدی شما به بالای 6% افزایش پیدا خواهد کرد. استاندارد ذکر شده، برای عبارت‌های تک کلمه‌ای در نظر گرفته شده است و چنانچه عبارت مورد نظر شما، بیش از یک کلمه را شامل شود، باید از طریق فرمول زیر چگالی دقیق را محاسبه کنید:
(Nkr*Nwp / Tkn)*100
در فرمول بالا که تا حدودی مشابه فرمول قبلی است، Nwp تعداد کلمات حاضر در عبارت کلیدی شما است که بتوانید با قرار دادن آنها در فرمول، از چگونگی توزیع کلیدواژه‌ها در محتوایتان آگاه شوید.َ

نحوه توزیع کلمات کلیدی

اندکی قبل، اشاره کردیم که بهتر است حدود تراکم کلمات کلیدی بین 1 تا 3 درصد باشد. حال مهم‌ترین چالشی که در این مورد برای وبمستران و محتوانویسان پیش می‌آید این است که چگونه به نحوی کلمات کلیدی را توزیع کنیم تا استانداردهای لازم رعایت شود یا به قول معروف بالانس محتوا حفظ شود!؟ برای دانستن این موضوع، کافی است توزیع کلمات کلیدی را در یک محتوای موفق و بهینه بررسی نمایید تا به راحتی از نحوه درج آن در قسمت‌های مختلف ساختار یک محتوا آگاه شوید. حال ما برای راحت‌تر شدن کار شما، بررسی‌ها و تجربیات دقیق خودمان را به اشتراک می‌گذاریم تا بتوانید با خیالی آسوده به توزیع کلمات کلیدی منتخب خود در محتواهایتان بپردازید. در ادامه گفته شده است که در چه بخش‌هایی کلمات کلیدی را قرار دهید تا بهترین بازده را برای شما به ارمغان آورد :
قرار دادن عبارت کلیدی در Titlte Tag یا همان عنوان صفحه
قرار دادن کلمه کلیدی در تگ H1 ( پارگراف اول)
استفاده از کلمه کلیدی در آدرس URL سایت
قرار دادن کلمه کلیدی برای Alt Tag تصاویر صفحه
درج کلمه کلیدی در Meta Description یا توضیحات متا
نکاتی که در مورد چگالی عبارت کلیدی باید رعایت کنیم
مهم‌ترین وظیفه چگالی عبارت کلیدی، راهنمایی موتورهای جستجوگر گوگل است. از این رو اشتباهات رایجی نیز در این باره وجود دارد که شاید باعث شود موتورهای جستجوگر گمراه شوند و به خوبی نتوانند محتوای شما را بررسی کنند. به عنوان مثال اگر تراکم کلمات شما کمتر از حد معمول باشد، در این صورت گوگل نمی‌تواند از موضوع محتوای شما به خوبی آگاه شود و وبسایت به خوبی رتبه‌بندی نمی‌شود. درباره آسیب‌های بالا بردن بیش از حد چگالی، به اندازه کافی هشدار داده‌ایم اما اکنون لازم به ذکر است که این کار علاوه بر زیر پا گذاشتن استانداردهای گوگل، به تجربه کاربری شما نیز لطمه وارد خواهد کرد. از دیگر اشتباهات متداول در این زمینه، می‌توان به توزیع نادرست کلمات کلیدی اشاره نمود که البته شما با مطالعه این مقاله قادر هستید به صورت کامل از این آسیب ها در امان باشید.

سخن پایانی

در انتها می‌توان گفت شما با مطالعه این مقاله، اکنون تمامی مفاهیم و ریزنکات مربوط به چگالی کلمات کلیدی را یاد گرفته‌اید و به خوبی میزان اهمیت آن را درک نموده‌اید. البته فراموش نکنید که کلمات کلیدی تنها یکی از المان‌هایی است که مورد توجه موتورهای جستجوگر گوگل قرار دارد و برای ساخت یک برند آنلاین معتبر، شما باید تمامی راه‌ها و استراتژی‌های روز دنیا را بکار بگیرید. جدا از آن، ممکن است در هر زمان به هر دلیلی، سئو سایت شما به دلیل مشکلات متفاوتی مانند همین کلیدواژه‌ها، دچار چالش شود. شما در این هنگام می‌توانید از سامانه مشاوره سئو آنلاین مجموعه ما بهره‌مند شوید و نگرانی از این بابت به دل خود راه ندهید! خوشحالیم که با یک مقاله دیگر، افتخار خدمت‌گذاری به شما را داشته‌ایم. شما چه نظری درباره ارزش حال حاضر تراکم کلمات کلیدی در سئو دارید؟ منتظر نظرات و تجربیات شما خواهیم بود.

همچنین شما می‌توانید برای تسلط کامل بر روی سئو، در دوره سئو شرکت کنید. برای شرکت در این دوره فقط کافیست با ما تماس بگیرید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *