متا تگ کلمات کلیدی (Meta Keywords Tag)

متا تگ کلمات کلیدی، نوع خاصی از تگ‌های متا هستند، که در کد HTML یک صفحه وب ظاهر می‌شود. این تگ‌ها، علاوه بر نشان دادن کلمات کلیدی، موضوع صفحه شما را نیز، برای موتورهای جستجو مشخص می‌نماید. همچنین کلمات کلیدی متا، در صفحه اصلی سایت شما قابل مشاهده نیستند. امروزه می‌توان گفت متا تگ کی ورد، آنچنان مورد توجه موتورهای جستجوی گوگل قرار ندارند. کلمات کلیدی معمولا با حروف کوچک نوشته می‌شوند و با کاما ( , ) از هم جدا می‌شوند. متا تگ کیورد بهتر است به صورت نمونه زیر اجرا شود:
<meta name=”keywords” content=”Keyword1,keyword2,keyword3”>
همچنین دقت داشته باشید، همانطور که پیش از این در مقاله “تگ توضیحات” اشاره نمودیم، بهتر است که تعداد کلمات کلیدی شما بیشتر از دو کلمه نشود. قبل از ادامه توضیحات، مطالبی درباره متا تگ‌ها و اهمیت آنها ارائه داده ایم. با ما بمانید تا اطلاعات جامعی از یکی دیگر از راه‌های بهینه‌سازی بدست آورید.

متا تگ کلمات کلیدی
متا تگ کلمات کلیدی

متا تگ ها چه هستند؟

به زبانی ساده، متا تگ‌ها، کدهای HTML هستند که به توصیف محتوای یک صفحه می‌پردازدند. تگ‌های متا درون صفحه قابل مشاهده نیستند و وظیفه مهم آنها، راهنمایی موتورهای جستجو برای درک محتوای سایت شما است. این تگ‌ها، بخشی از کد Head سایت شما را نیز تشکیل می‌دهند. متا تگ‌ها نکات و دستور العملات خاص خود را دارد که با رعایت و اجرای آنها می‌توانید به طور غیرمستقیم تاثیرات قابل توجهی بر سئو برند خود بگذارید. برای مطالعه این نکات، می‌توانید به مقاله ” تگ توضیحات” مراجعه کنید. در ادامه قصد داریم به بررسی ارزش متا تگ‌ها و همچنین معرفی برخی از مهم‌ترین این تگ‌ها بپردازیم.

چرا متا تگ ها مهم هستند؟

می‌دانیم که هدف اصلی همه‌ ما، بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. حال آیا تمامی متا تگ‌ها به سئو سایت ما کمک می‌کند؟ توضیح دادیم که اطلاعات درج شده در متا تگ‌ها، در صفحه نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شود که واضح است این کدها جایگاه ارزشمندی را مختص به خود کرده اند. پس می‌توان نتیجه گرفت، می‌شود از آنها برای بهبود سئو سایت خود استفاده کنیم؛ اما همه‌ای این تگ‌ها برای بهینه‌سازی دارای اهمیت نیستند یا امروزه اهمیت آنها برای موتورهای جستجو از بین رفته است. حال یکی از مهم‌ترین اهداف ما در این مقاله، این است که بگوییم کدام متا تگ‌ها به رتبه‌بندی سئو سایت شما کمک می‌کنند.

متاتگ های مهم سئو
متاتگ های مهم سئو

متا تگ های مهم در سئو

در ادامه به برخی از متا تگ‌های تاثیر گذار در سئو اشاره شده است:

• توضیحات متا (Meta Description)

• برچسب عنوان یا تایتل (Title)

• متا تگ Content Type))

• متا تگ متن جایگزین (Alternative Text Alt Tag)

• متا تگ کنونیکال (Canonical)

• متا تگ ربات (Robots Tag)

• متا تگ هدر (Header Tag)

همچنین لازم به ذکر است که متا تگ‌های کاربردی دیگری نیز وجود دارد اما تگ‌های ذکر شده، از رایج‌ترین متا تگ‌های مورد استفاده هستند.

متا تگ هر صفحه چگونه قابل مشاهده است؟

برای مشاهده متا تگ هر صفحه، می‌توانید بر روی آن صفحه راست کلیک کنید و گزینه View Page Source را انتخاب نمایید. حال با انجام این کار شما یک تب (Tab) جدید دارید که متا تگ‌های در قسمت بالای آن ( در بخش Head) به وضوح دیده می‌شود.

متا تگ کلمات کلیدی چه کاربردی دارد؟

واضح‌ترین کاربرد این تگ، مشخص نمودن کلمات کلیدی محتوای شما برای موتورهای جستجو است. با این حال نیز اگر شما از کلمه کلیدی درست و مرتبط با موضوع صفحه‌تان استفاده کنید، در واقع یک توضیح مختصری درباره تاپیک محتوای صفحه خود داده‌اید. اما مهم‌ترین سوالی که برای هر متا تگ مورد استفاده‌ای پیش می‌آید، این است که آیا متا تگ بکار گرفته شده ما در رتبه‌بندی سایت نقش دارد؟ حال در ادامه قصد داریم بدانیم آیا کماکان متا تگ کلمات کلیدی در سئو مورد اهمیت است؟

آیا متا تگ کلمات کلیدی هنوز در سئو تاثیر دارد؟

گوگل در گذشته برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها از این متا تگ استفاده می‌نمود؛ اما سال‌های زیادی از منسوخ شدن این متا تگ می‌گذرد. به زبانی ساده‌تر، متا تگ کلمات کلیدی هیچ تاثیری در سئو سایت شما ندارد. از اصلی‌ترین دلایل عدم توجه موتورهای جستجو به این تگ، می‌توان به استفاده از کلمات کلیدی نامربوط به موضوع صفحه اشاره نمود. روشی که فقط برای کسب ترافیک بالا استفاده می‌شد. همچنین با گذشت سالیان طولانی از منسوخ شدن این متا تگ، همچنین ارتقا روش‌های جدید سئو و بهینه‌سازی که اهمیت محتوای داخلی در آن کمتر از گذشته به شمار می‌رود، دور از انتظار است که موتورهای جستجو مجددا برای رتبه‌بندی به این متا تگ توجه کنند.

نکات مهم در ایجاد متا تگ کلمات کلیدی

در ابتدای مقاله، مثال کاملی از نمونه متا تگ کلمات کلیدی ایده‌آل را برای شما آورده ایم. حال برای جمع بندی کامل، نکات زیر در ایجاد متا تگ کلمات کلیدی حائز اهمیت هستند:
• بهتر است کلمات کلیدی شما با کاما (,) از هم جدا شوند.( عدم رعایت این نکته آسیبی به تگ سایت شما وارد نمی‌کند و اجرای آن الزامی نیست)
• بهتر است کلمات کلیدی شما بیشتر از دو کلمه نشود.
• کلمات و عبارات مورد استفاده را تکرار نکنید.
• کلمات کلیدی مهم را در ابتدای تگ قرار دهید.

درست است که متا تگ کلمات کلیدی مانند برخی دیگر از تگ‌ها تاثیری بر سئو داخلی سایت‌های ما ندارند یا تاثیرات آنها منسوخ شده اند؛ اما اگر می‌خواهید تمرکز زیادی بر متا تگ‌های مورد استفاده خود پیرو بهینه‌سازی موتورهای جستجو کنید، تگ‌های زیادی مانند هفت نمونه ذکر شده در این مقاله وجود دارند که کماکان مورد توجه این موتورها قرار دارند و اهمیت دادن به آنها، خالی از لطف نخواهد بود. شما دیگر چه متا تگ‌های مهمی برای بهبود سئو سایت می‌شناسید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

توجه:

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی در زمینه متا تگ کیورد در اختیار شما همراهان عزیز قرار دهیم.پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری کامل و اصولی سئو در دوره سئو شرکت کنید.

برای شرکت در دوره سئو از طریق صفحه ارتباط با من ، اقدام کنید.

1 Comment

  • رعایت اصول استفاده از متاتگ ها در سئو میتونه بسیار اهمیت داشته باشه. ممنون که اینقدر جامع و مفید توضیح دادین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *