لینک سازی خارجی (External Links) چیست؟

لینک سازی خارجی چیست؟ لینک سازی خارجی چه تاثیری بر وب‌سایت ما دارد؟ اصول اصلی لینک بیلدینگ چیست؟ در این مقاله سعی داریم به سوال‌های پیش آمده در ذهن شما درباره لینک بیلدینگ که یکی از تکنیک‌های سئو خارجی است، پاسخ دهیم و ابهامات شما را رفع کنیم. با ما بمانید تا با یکی دیگر از عوامل موفقیت کسب‌وکارهای دیجیتال آشنا شوید.

لینکسازی خارجی
لینکسازی خارجی

لینک سازی خارجی چیست؟

به عبارتی ساده، ایجاد اعتبار مصنوعی برای یک برند از طریق دریافت لینک از وب‌سایت‌های دیگر را لینک سازی خارجی می‌نامند. این تکنیک، تاثیر بسیار زیادی در جلب توجه گوگل به سایت شما دارد و به گونه‌ای انجام می‌شود که سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما لینک می‌دهند. به طور کلی، لینک خارجی لینکی است که به هر دامنه‌ای به غیر از دامنه اصلی وب‌سایت لینک‌دهنده اشاره می‌کند. هرچقدر این لینک‌های دریافتی با کیفیت‌تر باشند، اعتبار و سئو سایت شما بیشتر بهبود می‌یابد.

مزایای لینک سازی خارجی

داده‌های حاصل از آنالیز موتورهای جستجو، به وضوح نشان می‌دهد که دریافت لینک‌های خارجی، مهم‌ترین عامل برای دستیابی به رتبه‌های بالا است. زیرا که لینک‌های خارجی یکی از سخت‌ترین معیارها برای دستکاری، و یکی از بهترین راه‌ها برای تعیین محبوبیت یک صفحه وب برای موتورهای جستجو است. از دیگر مزایای قابل توجه لینک‌های خارجی، می‌توان به افزایش شهرت و اعتبار برند، کسب ترافیک بالا و برقراری بیشتر ارتباط اشاره نمود. جالب است بدانید که این ایده در ابتدا توسط موتور جستجو Alta Vista مورد استفاده قرار گرفت؛ و بعدا توسط خود گوگل بهبود یافت. همچنین لینک‌های خارجی با ارزش، به بهبود اعتبار سایت شما از افزایش تعداد بازدیدکنندگان کمک خواهند کرد.

تفاوت لینک سازی خارجی و لینک سازی داخلی

در این بخش، تعاریفی را برای شما ارائه دادیم که عمده‌ترین تفاوت‌های لینک‌های خارجی و داخلی را روشن می‌سازد. دانستن این تفاوت‌ها، از عوامل ضروری برای متخصصان سئو است.

لینک‌های خارجی

  • کنترل کردن آنها دشوار است.
  • در محتوا، در میان بدنه متن ظاهر می‌شوند.
  • اعتبار سئو سایت‌های دیگر را به سایت شما منتقل می‌کنند.
  • دارای ارزش بیشتری هستند.
  • به صفحات خارجی شما متصل می‌شوند.
  • کیفیت صفحات وب‌سایت شما را افزایش می‌دهند.
  • به افزایش ترافیک سایت شما کمک می‌کنند.

لینک های داخلی

  • کنترل آنها سریع و آسان است.
  • هم در محتوا و هم در ناوبری سایت ظاهر می‌شوند.
  • صفحات اعتباری سئو را به سایت شما منتقل می‌کنند.
  • ارزش کمتری را شامل می‌شوند.
  • اعتبار صفحه شما را افزایش می‌دهند.
  • به صفحات داخلی شما متصل می‌شوند.
  • به کراولرها برای یافتن صفحات شما کمک می‌کنند.
  • ترافیک سایت شما را افزایش می‌دهند.

البته این نوع لینک‌ها وجه اشتراکی هم با یکدیگر دارند؛ به طور مثال، همانطور که مشاهده کردید، هم لینک سازی خارجی هم لینک سازی داخلی، می‌تواند موجب افزایش ترافیک سایت شما شود. همچنین لینک‌های خارجی با ارزش، به بهبود اعتبار سایت شما از افزایش تعداد بازدیدکنندگان کمک خواهند کرد.

انواع لینک بیلدینگ
انواع لینک بیلدینگ

انواع لینک‌های خارجی

کمیت و کیفیت لینک‌های خارجی که شما در وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، بسیار اهمیت دارد. اضافه نمودن لینک‌های معتبر، به وب‌سایت شما کمک خواهد کرد تا اعتبار بیشتری کسب کنید. همچنین دریافت لینک‌های فاقد کیفیت و اسپم، می‌تواند آسیب زیادی به سایت شما وارد کند.

لینک نو فالو (Nofollow)

لینک‌های نوفالو، هایپر لینک‌هایی با تگ Rel = “Nofollow” هستند. این لینک‌ها تاثیری بر رتبه بندی موتورهای جستجو در URL مقصد ندارند؛ زیرا گوگل، انکرتکست یا پیج رنک را از آنها منتقل نمی‌کند.با استفاده از این تگ، شما می‌توانید برخی لینک‌های سایت را نوفالو کنید در حالی که بقیه لینک‌های باقی مانده، کماکان فالو بمانند. لینک نوفالو، یک امتیاز برای وب‌سایت شما حساب نخواهد شد و تاثیری در بالا بردن رنک برند شما نیز نخواهد داشت. در واقع، لینک نوفالو برچسبی برای موتورهای جسجتو است که آنها را راهنمایی می‌کند چه چیزهایی را بررسی نکنند. لازم به ذکر است که لینک‌های نوفالو محبوبیت چندانی ندارند زیرا کمکی به جایگاه وب‌سایت شما در SERP نخواهد کرد.

لینک‌های فالو (Dofollow)

لینک‌های فالو، برخلاف لینک‌های نوفالو حاوی تگ‌های بازدارنده نیستند و به وضوح دیده می‌شود که اعتبار بیشتری را منتقل می‌کنند. لینک‌های فالو و نوفالو، برای یک کاربر معمولی وب، یکسان بنظر می‌رسند؛ و تفاوت بین این دو تنها زمانی مشخص است که شما در کد HTML آنها جسجتو کنید. همچنین شما می‌توانید از قسمت Inspect مشاهده کنید که کدام لینک‌ها فالو یا نوفالو هستند. خوب است بدانید که لینک‌های داخلی فقط فالو هستند اما لینک‌های خارجی، می‌توانند فالو و نوفالو باشند.

کدام الگوریتم مسئول لینک سازی خارجی است؟

گفته شد که لینک سازی خارجی اهمیت زیادی نزد گوگل دارد زیرا که از راه‌های بسیار موثر برای تعیین ارزش یک سایت به شمار می‌رود. از همین رو، گوگل برای بررسی همه جانبه این لینک‌ها، موفق به طراحی الگوریتم پنگوئن شده است. این الگوریتم گوگل، به بررسی لینک‌های خارجی که به یک سایت وارد می‌شود می‌پردازد؛ ناگفته نماند که این الگوریتم به لینک‌های داخلی سایت‌شما نیز توجه دارد که در این مقاله مورد بررسی ما قرار نخواهد گرفت.

اهمیت لینک سازی خارجی در سئو

همانطور که گفته شد، لینک‌سازی خارجی اهمیت بالایی در کسب ترافیک و در نتیجه بهبود سئو سایت دارد و می‌دانید که اگر لینک‌های دریافتی شما، بی کیفیت و نامعتبر باشند، وب‌سایت شما احتمالا از طرف گوگل جریمه خواهد شد. این اتفاق ضربه بزرگی به سئو سایت شما خواهد زد؛ زیرا جایگاه وب‌سایت شما در موتورهای جستجو گوگل به خطر میوفتد یا حتی امکان حذف کامل برند شما از نتایج جستجو وجود دارد. در زمان دریافت لینک از وب‌سایت‌ها، به اعتبار صفحات آن، محتوا و متن لینک توجه زیادی داشته باشید. در صورتی که شما نکات ذکر شده را جدی بگیرید، قطعا تاثیر لینک‌های خروجی بر روی سئو سایت شما مثبت خواهند بود. البته بدانید که بکارگیری روش لینک‌سازی خارجی کمی زمان بر خواهد بود و نیازمند صبر و تصمیمات درست است.

نکات مهم در لینک سازی خارجی

تا به این جای کار شما با اهمیت و اثرات لینک‌ سازی خارجی بر روی سایتتان آشنا شده‌اید. حال قصد داریم در ادامه به بررسی نکاتی کاربردی در این زمینه که توجه به آن حائز اهمیت است بپردازیم.

  1. معتبر بودن دامنه لینک دهنده
  2. محبوبیت صفحه لینک دهنده
  3. ارتباط محتوا بین صفحه منبع و صفحه هدف
  4. اعتبار انکرتکست استفاده شده در لینک
  5. تعداد لینک‌ها
  6. تعداد دامنه‌های لینک شده به صفحه هدف

نکات کلیدی ذکر شده، از عمده‌ترین معیارهای موتورهای جستجو برای تعیین میزان اعتبار لینک‌های خارجی به حساب می‌آیند. حال شما با دقت به این موارد در زمان بکارگیری روش لینک‌‌سازی خارجی، می‌توانید جایگاه خود را در نتایج جستجو، بهبود ببخشید.

اصول لینک سازی خارجی
اصول لینک سازی خارجی

رعایت اصول لینک سازی خارجی

به خوبی به اصولی که معرفی خواهیم کرد توجه کنید. بی اهمیتی به هر کدام از آنها، می‌تواند علائم منفی که قبل‌تر در مورد آن بحث کردیم را بروز دهد.

سایت‌های مرتبط

سعی کنید لینک‌ها را از سایت‌هایی دریافت کنید که موضوع و محتوای مشابهی با سایت شما داشته باشند. به عنوان مثال اگر سایت شما در زمینه سئو فعالیت می‌کند، شما باید از سایت‌هایی که صفات آن حول محور سئو می‌چرخد، لینک دریافت کنید. حال اگر قصد دارید از وب‌سایتی لینک دریافت کنید که موضوعات مختلف را پوشش می‌دهد، در ابتدا از اعتبار و آن سایت اطمینان حاصل کنید. عدم توجه به این نکته، احتمال جریمه کسب‌وکار اینترنتی شما را توسط گوگل، افزایش می‌دهد.

زبان مرتبط

اغلب سعی کنید با وب‌سایت‌هایی لینک ‌سازی کنید که زبان مشابه با زبان سایت شما را دارند. حال اگر سایتی قصد دریافت لینک از سایتی را دارید که زبانی متفاوت با زبان برند شما را دارد، باید دقت کنید که محتوای سایت‌هایتان مشابه باشد. در غیر این صورت، سایت شما به احتمال بسیار زیاد پنالتی خواهد شد و تمام زحمات شما هدر خواهد رفت.

اعتبار سایت‌ها

در طول تمام این مقاله، تاکید زیادی بر اعتبار سایت‌هایی که از آنها لینک دریافت می‌کنید کردیم. نکته‌ای که بی توجهی به آن، می‌تواند زمینه ورود لینک‌های بی کیفیت را فراهم سازد که این اتفاق، رفته رفته تمام دستاوردهای ارزشمند سئو شما را نابود خواهد کرد. حتی اگر سایتی لینک‌دهنده، عینا موضوع و زبان مرتبط با شما را دارا بود، شما باز هم موظف به بررسی اعتبار آن وب‌سایت خواهید بود. به عبارتی دیگر، مهم‌ترین عامل قابل توجه در زمینه لینک ‌‌سازی خارجی، بررسی اعتبار سایت‌های لینک‌دهنده است.

سایت‌های اسپم

سایت‌هایی که اسپم شده‌اند، می‌توانند بدترین منابع برای لینک‌ سازی‌های شما به شمار روند؛ به این صورت که اگر شما در سایت‌هایی که اسپم شده‌اند لینک ‌سازی کنید، اعتبار لینک‌های شما نیز کاهش می‌یابد و نه تنها شما از ثمرات لینک‌سازی بهره‌مند نمی‌شوید، بلکه این اتفاق می‌تواند موجب جریمه شدن شما توسط گوگل شود.

معرفی ابزار مورد استفاده در لینک سازی خارجی

برای لینک‌ سازی خارجی هم مانند اکثر حرفه‌ها، ابزارهایی نیاز است که از طریق آن بتوانیم نیازهایمان را آن طور که می‌خواهیم برآورده کنیم. به طور مثال، ابزار Moz که به گفته خودش بزرگترین موتور جستجوی وبلاگ در جهان است و یکی از ابزارهای سئو است، می‌توانید به طور مستقیم لینک‌ سازی کنید یا محتوای سایت خود را بهبود بخشید. می‌دانید که اگر محتوای سایت شما استاندارد باشد، لینک‌های بیشتر و معتبرتری را دریافت خواهید کرد.

حال شما تقریبا همه چیز را در مورد لینک سازی خارجی می‌دانید و با اهمیت آن در سئو سایت آشنا شده‌اید. فراموش نکنید که دقت شما در این زمینه سرنوشت ساز خواهد بود. روند لینک سازی و کسب نتایج مورد رضایت شما، ممکن است کمی زمان بر باشد؛ اما مطمئن باشید که صبر و بردباری شما، موجب ساخت و تثبیت یک برند دیجیتال فوق‌العاده خواهد شد. همچنین مطالعه مقاله انکرتکست نیز می‌تواند راهنمای خوبی برای درک بهتر لینک‌های خارجی باشد. ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بوده‌اید. نظرات و پیشنهادهایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

برای یادگیری اصولی استراتژی‌های لینک‌‌سازی خارجی می‌توانید در دوره سئو شرکت کنید. برای شرکت در دوره سئو با من تماس بگیرید.

1 Comment

  • سلام وقت بخیر
    ممنون خیلی به نکات خوبی اشاره کردین
    فقط یک سوال به نظر شما روند لینک سازی باید منظم باشه؟ مثلا هر روز به این تعداد لینک بسازیم؟ اصلا هر سایتی از چه زمانی باید شروع به لینک سازی کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *