عنوان صفحه یا title در سئو

آیا عنوان صفحه تاثیری بر رشد کسب‌وکار ما خواهد داشت؟ در این مقاله قصد داریم درباره اهمیت استفاده از عنوان صفحه مناسب و تاثیر آن بر سئو سایت شما سخن بگوییم. با ما بمانید تا با کسب اطلاعات بیشتر در مورد یکی دیگر از تکنیک‌های سئو داخلی وبسایت آشنا شوید.

عنوان صفحه در سئو
عنوان صفحه در سئو

عنوان صفحه چیست؟

عنوان صفحه یا Title یک عنصر HTML به حساب می‌آید که موضوع و محتوای هر صفحه وب را مشخص می‌کند. عنوان صفحه، در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) برای یک نتیجه مشخص نمایش داده می‌شود و کاربران می‌توانند بر روی آن کلیک کنند. به زبانی ساده‌تر، شما با خواندن عنوان یک صفحه، شرح مختصری از مطالب آن صفحه وب را بدست می‌آورید. شرط اول ایجاد آن، تشابه عنوان با موضوع جستجو شده توسط کاربر است. همچنین بدانید که این عنوان، در بالاترین قسمت صفحه نتایج نشان داده می‌شود. شیوه استاندارد بکارگیری عنوان به صورت زیر است:
کلمه کلیدی _ کلمه کلیدی فرعی | نام برند

تفاوت بین عنوان صفحه و تگ H1 چیست؟

به عبارتی آسان، برچسب H1 مختص به محتوای درون صفحه بوده، و به صورت تیتر برای آن نشان داده می‌شود. اما همانطور که توضیح داده شد، عنوان صفحه فقط در نتایج جستجو قابل رویت است. فراموش نکنید که هر کدام از این تگ‌ها، اهمیت به سزایی در سئو سایت و جذب مخاطب برای کسب‌وکار شما خواهد داشت.

چرا عنوان صفحات سایت دارای اهمیت هستند؟

دانستید که عنوان صفحه، باید نشانگر موضوع صفحه شما باشد و به دلیل اهمیت این تگ برای موتورهای جستجو، بی توجهی به بهینه‌سازی آن می‌تواند به امتیاز و اعتبار وب‌سایت شما لطمه وارد کند و موجب ریزش بازدید کنندگان شما شود. حال قصد داریم ارزش عنوان صفحه را در سه آیتم مهم بررسی نماییم.

صفحه نتایج موتورهای جستجو

می‌دانید که تگ عنوان صفحه، اولین سیگنالی است که کاربران در صفحه نتایج جستجو از سایت شما دریافت می‌کنند. حال تصور کنید که این تگ‌ها، به طور ایده‌آل و مناسب ارائه داده نشده‌اند؛ در این صورت، تنها دستاورد شما از کلیک‌های مخاطبین، تجربه کاربری منفی خواهد بود. همچنین آگاه هستید که عدم تشابه متن عنوان صفحه با موضوع سایت شما، به سئو وب‌سایت آسیب خواهد زد و ممکن است جایگاه برند شما در موتورهای جستجو گوگل به خط بیوفتد!

مرورگرهای وب

تگ عنوان صفحه، در قسمت بالای مرورگرهای وب ( به اصطلاح Tab) نمایش داده می‌شود. حال زمانی که کاربران چند Tab را به صورت همزمان باز می‌کنند، عنوان صفحه شما نشانگر وب‌سایت شما و موضوع آن خواهد بود؛ از همین رو، کاربران برای یافتن صفحه شما بین Tab های بازشده، با چالشی رو به رو نخواهند شد.

شبکه های اجتماعی

زمانی که شما تصمیم به اشتراک گذاری یک صفحه از صفحات وبسایتتان در شبکه‌های اجتماعی می‌گیرید، باید یادتان باشد که تگ عنوان صفحه شما سرنوشت ساز خواهد بود. زیرا در هنگام اشتراک گذاری، این تگ به صورت واضح برای کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شود. عدم استفاده از عنوان مناسب، توجه کاربران را جلب نخواهد کرد و اشتراک گذاری شما با شکست مواجه خواهد شد. همچنین خوب است بدانید که برخی از شبکه‌های اجتماعی، متا تگ ( Meta Tag) های اختصاصی خود را دارا هستند.

چگونه عنوان صفحه خوب و مطابق با سئو ایجاد کنیم؟

حال شما با اهمیت و ارزش عنوان صفحه آشنا شده‌اید و تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم آن بر سئو سایت را درک نموده‌اید. ایجاد یک تگ عنوان صفحه ایده‌آل، تکنیک بسیار سریع و آسانی به شمار می‌رود فقط کافی است نکاتی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد را به خاطر بسپرید.

استاندارد طول عنوان را رعایت کنید

در هنگام ایجاد تگ عنوان صفحه، توصیه ما ایجاد عنوان‌های کوتاه است؛ زیرا در صورت بلند بودن بیش از حد عناوین شما، گوگل ممکن است بخشی از آن را حذف یا با چند نقطه (…) نشان دهد. استاندارد در نظر گرفته شده گوگل برای عناوین، حداکثر 60 کارکتر یا به عبارتی 600 پیکسل است. به این صورت که اگر عنوان ایجاد شده شما کمتر از 60 کارکتر باشد، گوگل به شکل کامل آن را در صفحه نتایج جستجو نمایش خواهد داد. لازم به ذکر است که نوشتن عناوین بلند ( بیشتر از 60 کارکتر) خطری برای سایت شما به دنبال نخواهد داشت. پیشنهاد ما به شما این است که در زمان ساخت عناوین، با توجه به متن آن، سلایق بازدیدکنندگان خود را در نظر داشته باشید.

عنوان خود را با کلمات کلیدی بمباران نکنید

لزومی ندارد که شما در عنوان صفحه خود، از تمام کلمات کلیدی استفاده کنید. درست است که انجام این کار جریمه‌ای را از طرف گوگل به همراه نخواهد داشت، اما استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، یک تجربه کاربری منفی از وب‌سایت شما به جا خواهد گذاشت یا ممکن است به دلیل عدم جلب توجه کاربر، ترافیک سایت شما کاهش یابد. به عنوان مثال اگر محتوای وبسایت شما از سئو صحبت می‌کند؛ نیازی نیست تمام کلمات کلیدی مربوط به عبارت “سئو” را در عنوان خود ذکر کنید. به زبانی ساده‌تر، در استفاده از کلمات کلیدی در عناوین خود، تعادل را رعایت کنید.

سعی کنید هر آدرس خاص، یک عنوان خاص را به همراه داشته باشد

توجه داشته باشید که در هنگام ساخت هر صفحه جدید، عنوان جدید نیز برای آن در نظر بگیرید. اگر عناوین ایجاد شده شما تکراری باشد، موتورهای جستجو صفحات مربوط به آن را ایندکس نخواهند کرد. البته لازم به ذکر است که در صورت بروز این اتفاق، با مراجعه به وبمستر گوگل می‌توانید از آن آگاه شوید و اصلاحات خود را آغاز کنید. همچنین شما با نوشتن عناوین جدید و متفاوت، به کاربران خود نیز کمک می‌کنید تا راحت‌تر به صفحات مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند.

کلمات کلیدی را در ابتدای عناوین قرار دهید

با توجه به این نکته که کاربران معمولا در خواندن کلمات ابتدایی عنوان، دقت بیشتری به خرج می‌دهند؛ قرار دادن کلمات کلیدی در ابتدای عناوین، به برند شما کمک می‌کند تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد. البته دقت در انتخاب کلمات کلیدی را نیز از یاد نبرید. با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیقات برروی موتورهای جستجو، ثابت شده است که رعایت این نکته، تاثیرات مثبتی بر سئو سایت شما خواهد داشت. همچنینن اگر عنوان ایجاد شده شما بلند است ( بیش از 60 کارکتر)، عدم رعایت این نکته می‌تواند زمینه دیده نشدن کلمات کلیدی شما را در صفحه نتایج جستجو، فراهم آورد.

عنوان صفحه‌ای که ایجاد کرده‌اید را مدام بهبود بخشید

سعی کنید بعد از گذشت مدتی از ایجاد عناوین‌ها، میزان کلیک و جذب مخاطب را بررسی کنید. این عمل موجب تقویت عنوان شما خواهد شد زیرا با گذشت زمان، شما به شناخت بیشتری درباره کاربرانتان دست پیدا کرده‌اید. به عبارتی دیگر، عنوان صفحه را به حال خودش رها نکنید!

سلایق کاربران را در نظر بگیرید

شما می‌توانید با استفاده از کلمات و ترکیبات مناسب، مخاطب‌های بیشتری جذب کنید و موفق به کسب ترافیک بالا شوید. به عنوان مثال کلماتی مانند بهترین، استثنایی، کارآمد و غیره می‌تواند بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار دهد و شما کلیک‌های بیشتری دریافت کنید. در انتخاب این کلمات دقت کنید و سعی کنید متناسب با عنوان شما باشد. همچنین زیاده روی در استفاده از این کلمات می‌تواند نتیجه برعکس به همراه داشته باشد. به طوری که عنوان صفحه شما برای کاربران، خسته کننده به نظر رسد.

استفاده از نام برند در عنوان صفحه

در ابتدا توجه داشته باشید که گوگل ممکن است به شکل خودکار، نام برند شما را در عنوان صفحه قرار دهد. حال جدا از این فرض، قرار دادن نام برند در عناوین مزایایی را به همراه دارد که در ادامه در مورد آن توضیح می‌دهیم. اگر برند شما معتبر و شناخته شده باشد، ذکر نام آن کاربران را ترغیب به مراجعه به صفحات شما خواهد کرد. این تکنیک نرخ کلیک، ترافیک سایت و در صورت کیفیت بالای صفحات تجربه کاربری کسب‌وکار شما را بهبود می‌بخشد.

چرا عنوان صفحه گاهی توسط گوگل تغییر می‌کند؟

گاهی ممکن است عنوان ایجاد شده شما در صفحه نتایج جستجو با تغییراتی همراه شود یا این احتمال وجود دارد که تگ انتخابی شما حذف شود. دلایلی برای این اتفاق وجود دارد که اکثر این دلایل، مربوط به عدم رعایت نکاتی است که پیش‌تر به آن پرداخته ایم. برخی از این دلایل عبارت اند از:

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

عدم تشابه عنوان شما با موضوع جستجو شده

وجود عنوان جایگزین برای صفحه تگ شده

اگر در صفحه نتایج با مشکل تغییر عنوان مواجه شده‌اید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. شما می‌توانید با تغییر عنوان یا ایجاد عنوان جدید، بار دیگر صفحات خود را در معرض جستجو بگذارید. البته در صورتی که شما این بار استانداردهای ذکر شده را رعایت کرده باشید. توصیه ما به شما این است که در همان ابتدا که قصد ایجاد عنوان را دارید، تکنیک‌ها و معیارها را به خوبی مطالعه کنید.

حال می‌توانیم بگوییم، ساده‌ترین چیزها در دنیای دیجیتال حائز اهمیت خواهد بود. همچنین اگر اهداف شما بر روی سئو متمرکز شده است؛ باید برای خود دید کلی و جزئی ایجاد کنید. در این صورت تمام مواردی که در جهان وب بر بهینه‌سازی سایت شما نقش دارند، در تیر راس شما قرار خواهند گرفت و برند شما را معتبر می‌سازند. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بوده‌اید. 

پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری بهتر مباحث سئو در دوره جامع سئو شرکت کنید تا این مباحث را به صورت کاملا اصولی فرا بگیرید.برای شرکت در دوره سئو با ما تماس بگیرید.

می‌توانید تجربیات خود را در زمینه ایجاد عنوان صفحه به اشتراک بگذارید.

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *