سئو کلاه سیاه (black hat seo)

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه استفاده از تکنیک‌هایی برای کسب رتبه سریع در نتایج جستجو گوگل است. این تکنیک‌ها با استانداردهای گوگل همخوانی ندارد و به عبارتی در تضاد است. سئو کلاه سیاه روش‌هایی است که برای فریب موتورهای جستجو استفاده می‌شود تا جایگاه بهتری برای صفحات ما در نظر بگیرد. هدف اصلی موتورهای جستجو جلب رضایت کاربران است و به همین خاطر نباید سایت را فقط برای ربات‌های گوگل بهینه سازی کرد. به همین دلیل بهینه سازی سایت فقط برای ربات‌های گوگل و نه جلب رضایت کاربران کلاه سیاه محسوب می‌شود.

آیا سئو کلاه سیاه قانونی است؟

گرچه SEO کلاه سیاه غیرقانونی نیست ، اما دستورالعمل های مربوط به مدیر وب سایت را که توسط موتورهای جستجو تعیین شده نقض می کند. به عبارت دیگر ، این هنوز خلاف قوانین است. این بدان معناست که اگر به سئو کلاه سیاه بپردازید ، باید منتظر جریمه شدن سختی از گوگل باشید.در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا تکنیک‌های سئو کلاه سیاه را به طور مختصر برای شما تشریح نماییم.

محتوای تکراری (Duplicate Content) یعنی سایت با تکنیک سئو کلاه سیاه!

محتوای تکراری

محتوای تکراری، محتوایی است که کپی یا مشابه آن در سایت‌های دیگر وجود داشته باشد. محتوای تکراری حتی می‌تواند در سایر صفحات همان وب سایت نیز استفاده شده باشد.. به طور خلاصه می‌توان گفت که محتوای تکراری یا Duplicate Content محتوایی است که عیناً در صفحه دیگری نشان داده شود. از اصطلاح محتوای تکراری هنگام وجود شباهت زیاد میان محتواهای یک وب سایت نیز استفاده می‌شود. به طور کلی گوگل از اینکه صفحاتی با محتوای تکراری را ایندکس کند متنفر است. بنابراین اگر شما صفحاتی داشته باشید که محتوای آن با صفحات دیگر متفاوت نباشد، وجود این صفحات می‌تواند به بهبود سئو شما آسیب برساند.

صفحاتی که محتوای تکراری دارند به سه دسته تقسیم می شوند:

این صفحات از ترافیک کمتری برخوردار می‌شوند. به این دلیل که محتوای سه صفحه تکراری است و گوگل متوجه نمی‌شود که کدام صفحه اصلی است. به همین دلیل هر سه صفحه را در نتایج نشان می‌دهد و این سه صفحه برای کسب جایگاه بهتر با هم رقابت می‌کنند. در سئو به این موضوع کنیبالیزیشن گفته می‌شود.
پنالتی گوگل یکی دیگر از این موارد است. به گفته گوگل محتوای تکراری می تواند باعث پنالتی شدن سایت شود. حتی در بعضی موارد می تواند باعث افت کلی سایت در نتایج جستجو شود.
ایندکس نشدن صفحات یکی دیگر از انواع جریمه‌ها است. این موضوع برای سایت‌هایی که صفحات متعدد دارند مانند وب سایت‌های فروشگاهی حائز اهمیت است. به همین دلیل گوگل در برخی موارد فقط محتوای تکراری را جریمه نمی‌کند و برخی اوقات ممکن است از ایندکس آن خودداری کند.

بمباران کلمه کلیدی (Keyword Stuffing)

بمباران کلمات کلیدی

بمباران کلمه کلیدی هنگامی رخ می‌دهد که در یک صفحه با هدف افزایش رتبه تکرار کلمه کلیدی خیلی بیشتر از حد معقول باشد. بمباران کلمه کلیدی یکی از روش های سئوی کلاه سیاه محسوب می‌شود.

در این روش سعی می‌شود تا جایی که ممکن است کلمه کلیدی مدنظر را در تمام بخش‌های صفحه استفاده کند.

بمباران کلمه کلیدی در چند بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد:

تکرار بیهوده کلمه کلیدی در متن محتوای اصلی

قرار دادن کلمه کلیدی در بخش‌هایی که ارتباط موضوعی با محتوای کلمه کلیدی ندارند

قرار دادن کلمه کلیدی در بخش‌هایی از صفحه که شامل محتوا نیستند.

مشخص کردن فیلد در صفحه و تکرار کردن بیش از حد حد کلمه کلیدی

هم رنگ کردن کلمات کلیدی با رنگ پس زمینه به جهت مخفی کردن آن‌ها از دید کاربران

گنجاندن کلمه کلیدی در تگ Head، متا تگ‌ها و بخش‌های نظرات

متن زیر یک بمباران کلمه کلیدی برای عبارت “بهترین جاروبرقی” را نشان می‌دهد:

“به دنبال بهترین جاروبرقی هستید؟ شما به بهترین مکان برای خرید بهترین جاروبرقی آمده اید. مارک ما بهترین جاروبرقی را که می‌خواهید ارائه می دهد. سبک، در عین حال قدرتمند و بهترین جاروبرقی که برای تمام نیازهای تمیز کردن شماست.  “

همانطور که می‌بینید، اصطلاح “بهترین جارو برقی” برای چندین بار در اینجا به‌طور نامعلوم استفاده می‌شود، و گاهی اوقات خارج از متن یا کاملاً بی‌ربط با موضوع اصلی محتوا است در نتیجه استفاده از Keyword Stuffing باعث تجربه کاربری بسیار بدی در سایتتان می‌شود. گوگل از تکنیک‌های کلاه سیاه مانند بمباران کلمات کلیدی بدش می‌آید زیرا این روش‌ها بیشتر از اینکه یک تجربه کاربری عالی داشته باشند، بر فریب الگوریتم موتور جستجو تمرکز دارند. به همین جهت این روش یکی از تکنیک‌های کلاه سیاه است. استفاده از این تکنیک باعث می‌شود تا سایت‌های خاطی جریمه شوند و از نتایج جستجو حذف شوند.

مزرعه لینک (Link Farming) 

مزرعه لینک

همان‌طور که آگاهید یکی از معیارهای مهم در رتبه‌بندی سایت‌ها تعداد و کیفیت لینک‌هایی است که در آن سایت ردوبدل می‌شود. گوگل اولین موتور جستجو است که برای تعیین محبوبیت و رتبه سایت‌ها از لینک سازی استفاده می‌کند. مزرعه لینک به این معنی است که گروهی از وب‌سایت‌ها به جهت افزایش سریع جایگاه به‌طور مشترک به یکدیگر لینک می‌دهند یا با پرداخت پول به‌طور مصنوعی لینک دریافت می‌کنند. این روش یکی از مهم ترین روش های سئو کلاه سیاه است

به همین جهت از دید بسیاری از افراد تازه‌کار مزارع لینک سریع‌ترین روش برای افزایش روزانه لینک‌های ورودی به سایت است. با این حال، آنچه از دید این افراد پنهان می‌ماند این است که تنها کمیت لینک‌های ورودی به وب سایت افزایش می‌یابد ولی از نظر کیفیت لینک‌ها تأثیر مثبتی ندارد و گاها تاثیرات منفی بر وب سایت به جا می‌گذارد.

طبق مباحثی که در بالا مطرح شد مزرعه لینک سریع‌ترین راه برای دریافت تعداد زیادی لینک است و در کنار آن بدترین و بی کیفیت‌ترین لینک‌ها را به شما می‌دهد و به همین دلیل وب سایت جریمه می‌شود از نتایج جستجو حذف می‌شود.

لینک و متن پنهان(Cloaking Text) 

لینک و متن پنهان

پنهان کردن متن یا لینک درون محتوا به منظور دستکاری در رتبه بندی گوگل. بله همانطور که گفته شد لینک و متن مخفی به این معنی است که شما متن را در جایی استفاده کنید که از دید کاربران پنهان باشد ولی از دید خزندگان گوگل پنهان نباشد. به همین جهت استفاده از لینک مخفی باعث کاهش کیفیت صفحه و در نتیجه جریمه توسط گوگل می‌شود و یک تکنیک در سئو کلاه سیاه است.

در زیر به انواع Cloacking Text پرداخته‌ایم:

استفاده از متن سفید بر روی پس زمینه سفید

قرار دادن متن در پشت عکس‌ها

استفاده از کدهای CSS برای نمایش متن خارج از صفحه

استفاده متن با فونت سایز صفر

پنهان کردن لینک با استفاده از کاراکترهای کوچک. به عنوان مثال در نظر گرفتن یک نقطه یا خط فاصله برای لینک در پاراگراف.

تنها راه حل برای اینکه بتوان از متن‌های مخفی جلوگیری کرد این است که در صفحه به دنبال متن‌ها یا لینک‌هایی بگردید که از نظر کاربران مخفی باشند ولی برای موتورهای جستجو قابل دیدن باشد. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که ALT تصویر هم یک نوع متن پنهان است؟ باید گفت خیر. به گفته گوگل استفاده از ALT یک مزیت در کاربر پسند بودن سایت به حساب می‌آید.

نظرات هرزنامه وبلاگ (Blog Comment Spam)

نظرات هرزنامه بلاگ

اگر یک وبلاگ دارید به احتمال زیاد با هرزنامه روبرو شده‌اید. هر چه وبلاگ شما محبوبیت بیشتری پیدا کند متناسب با آن احتمالاً هرزنامه بیشتری دریافت خواهید کرد. هیچ چیز نا امید کننده تر از این نیست که باید وقت زیادی را صرف تعدیل نظرات و جداکردن نظرات مفید و دیدگاه‌های اسپم کنید. برخی افراد، در تلاش برای افزایش نظرات خود فکر می‌کنند که باید تمام نظرات را تأیید کنند اما ضرر این کار در چیست

گوگل پیوندهای نا مناسب را از بین می‌برد. به همین جهت آخرین چیزی که شما می‌خواهید جلب نظر گوگل است که بداند شما اجازه پیوندهای نامناسب را نمی‌دهید حتی اگر در نظرات باشد.

هرزنامه نشان دهنده رسیدگی یا عدم رسیدگی شما به سایت است. فرض کنید که قصد خرید خانه‌ای دارید و در حال رانندگی از طریق محله‌ای هستید که چمن زارها بیش از حد رشد کرده‌اند و برخی دیوارها و حصارها پوشیده از نقاشی‌های دیواری است. چه حسی به شما دست می‌دهد هنگامی که با همچین خانه‌ای رو به رو شوید. این حس کسانی است که هنگام مواجه با هرزنامه‌ها دارند.

خوانندگان شما ممکن است به شما ایمان بیاورند و حال کافیست که بر روی پیونده به وبسایت دیگری در نظرات کلیک کنند و به جایی برسند که نباید دز آنجا وجود داشته باشد. در این صورت از اعتبار شما کاسته می‌شود و دیگر اعتبار سابق در دید فرد مقابل ندارید.

بک لینک های اسپم (Irrelevant Backlinks) 

بک لینک های اسپم

بک لینک‌های اسپم یکی از یکی از مشکلات اساسی است که سایت‌ها با آن درگیر هستند  یکی دیگر از روش‌های سئو کلاه سیاه است که باعث می‌شود که تمام زحمات و هزینه‌هایی که برای سایت شده است هدر رود. گاهی این سبک لینک‌ها توسط شما به اشتباه و گاه توسط سایت‌های دیگر در جهت پایین کشیدن سایت شما از نتایج می‌شود. این نوع سایت‌ها توسط الگوریتم پنگوئن گوگل شناسایی می‌شوند و جریمه سایت را در خواهد داشت که نتیجه کلی آن کاهش شدید محسوس ترافیک سایت است.

بک لینک‌های اسپم چند ویژگی آشکار دارند که به تشریح آن‌ها می‌پردازیم:

سایت‌هایی با تعداد صفحات بسیار کم

سایت با اعتبار دامنه (Domin Authority) بسیار پایین

وب سایت‌ها با Spam Score بالا

سایت‌هایی که رتبه پایینی در Moz دارند.

صفحاتی با لینک‌های خروجی بسیار زیاد.

یکی از رایج‌ترین روش‌ها در تشخیص لینک‌های اسپم سپردن پروژه سئو به افراد بدون تخصص است که به دلیل آگاهی نداشتن و یا اینکه نزدیک بودن زمان تحویل پروژه دست به استفاده از لینک اسپم می‌زنند.

انواع سئو کلاه سیاه

1. یکی از انواع روش‌هایی که در سئو کلاه سیاه استفاده می‌شود، خریدن بک‌لینک است. خریدن لینک برای وب‌سایت باعث می‌شود تا موتورهای جستجو فکر کنند که وب‌سایت شما باارزش است. در حالی که از احتمال دارد کیفیت محتوای شما خوب نباشد. البته مت کاتز بیان کرده 99 درصد وب‌سایت‌هایی که برای گرفتن رتبه بک‌لینک می‌خرند، توسط گوگل شناسایی می‌شوند!

2. نظرات اسپم یکی دیگر از انواع سئو کلاه سیاه است. این نظرات برای گرفتن بک‌لینگ رایگان استفاده می‌شوند. یعنی شما در زیر پستی یک نظر گذاشته و از از آن به سایت خود لینک می‌دهید. به همین دلیل به کسانی که در وب‌سایت خود وبلاگ دارد پیشنهاد می‌شود تا حتما نظرات محتوای خود را کنترل کنید. زیرا نظرات اسپم و هرزنامه تاثیر بدی روی وب‌سایت شما خواهد گذاشت.

3. یکی دیگر از روش‌های سئو کلاه سیاه چرخش متن یا محتوا است. در این روش یک قسمت از محتوای سایت دیگر را به یک برنامه و نرم افزار کامپیوتری می‌دهید. این برنامه با ترفندهای مختلف و مترادف کلمه‌های استفاده شده در آن محتوا، چند محتوای جدید به شما می‌دهد. این روش به شکل موثری میزان سرقت ادبی را کاهش می‌دهد.

4. Cloaking یکی از انواه سئو کلاه سیاه به‌شمار می‌رود. زمانی است که کاربر و موتور جستجو دو چیز متفاوت را می‌بینند. برای مثال نشان‌دادن یک صفحه HTML به موتور جستجو درحالی که کاربران فقط تصویر می‌بینند یکی از مثال‌های Cloaking است.

5. داده‌های ساختاریافته یا Structure data به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای صفحه را بهتر بررسی کنند. اما در سئو کلاه سیاه از این داده‌ها برای نشان‌دادن اطلاعات غلط به موتورهای جستجو استفاده می‌کنند! برای مثال یک فردی که در زمینه سئو کلاه سیاه کار می‌کند، ممکن است از یک سایت جعلی به محتوا و سایت خود یک پنج ستاره بدهد و بعد یک استراکچر دیتا اضافه کند تا در نتایج جستجو نمایش داده شود.

6. استفاده از متن پنهان از روش‌های سئو کلاه سیاه است. متن پنهان متنی است که همرنگ پس‌زمینه صفحه باشد. در این روش افراد، در متن‌های پنهان تا جایی که ممکن است از کلمات کلیدی و کلمات مرتبط استفاده می‌کنند تا در نتایج رتبه بگیرند. البته امروزه موتور جستجوی گوگل متوجه متن پنهان خواهند شد و وب‌سایت‌هایی که از متن و لینک پنهان استفاده می‌کنند را مجازات می‌کند.

7. Doorways صفحاتی هستند که روی کلمات کلیدی خاص رتبه‌بندی شده‌اند اما وقتی کاربر وارد این صفحه می‌شود به یک صفحه دیگر هدایت می‌شود. ایجاد این صفحات یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه است که برای فریب موتورهای جستجو استفاده می‌شود.

تفاوت سئو کلاه سیاه و سفید

در روش سئو کلاه سیاه، افراد بر خلاف دستورالعمل‌های گوگل رفتار می‌کنند. در واقع استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه باعث می‌شود تا صفحات وب‌سایت سریع‌تر در نتایج جستجو ظاهر شوند و رتبه خوبی بگیرند. البته الگوریتم‌های گوگل روز به روز پیشرفته‌تر شده و روش‌های مختلف کلاه سیاه را متوجه می‌شوند. زمانی که الگوریتم‎‌های گوگل متوجه شوند از سئو کلاه سیاه استفاده کرده‌اید، شما را جریمه کرده و در رتبه‌های پایین قرار می‌دهد. سئو کلاه سفید زمانی است که شما مطابق دستورات و قوانین گوگل سایت خود را بهینه می‌کنید. ممکن است گرفتن رتبه خوب از طریق سئو کلاه سفید طول بکشد. اما چون سایت شما دارای محتوای باکیفیت و تجربه‌کاربری خوب است، مورد پسند کاربران و موتورهای جستجو قرار می‌گیرد. درنتیجه همیشه رتبه خوبی خواهید داشت.

کتاب سئو کلاه سیاه

یکی از کتاب‌های سئو کلاه سیاه که در آمازون موجود است و شما می‌توانید آن را خریداری کنید، کتاب Black Hat SEO: Quickly And Easily Outsmart Your Way To Six Figures Using These Powerful Black Hat Strategies است. متاسفانه این کتاب ترجمه فارسی ندارد. اما به معرفی روش‌های مختلف سئو کلاه برای دستیابی به رتبه بالا می‌پردازد. تمام کسانی که در سئو نیز مبتدی هستند، می‌توانند از این کتاب برای آشنایی با سئو کلاه سیاه استفاده کنند.

تکنیک های سئوی کلاه سیاه بسیار خطرناک است زیرا معمولاً دیر یا زود تشخیص داده می شود.در نتیجه، یک وب سایت می تواند ممنوع یا مجازات شود. ممنوع بودن کم اتفاق می‌افتد زیرا به معنای حذف نهایی یک وب سایت خاص از صفحه نتایج گوگل است. در نتیجه گوگل شما را جریمه خواهد کرد و این به معنی پایین آمدن رتبه سایت شما خواهد بود!

برای یادگیری بهتر سئو و تکنیک های اصولی و کاربردی آن می­توانید در دوره سئو شرکت کنید تا در کوتاه ترین زمان مهارت­های لازم را به خوبی فرا بگیرید.برای شرکت در دوره سئو کافیست از طریق صفحه ارتباط با من با ما تماس بگیرید.

تا قبل از خواندن این مقاله در مورد سئو کلاه سیاه چه فکری می‌کردید

 

 

5 Comments

  • بخاطر همین لینک های اسپم که برای یکی از پروژه هام خریده بودن به صورت فیک! گوگل فکر کرد من سئو کلاه سیاه استفاده کردم جریمم کرد. مکافات داشتم تا لینک هارو سرو سامون بدم.

  • سلام ببخشید اگه محتوای چند تا سایت شبیه هم باشن سئو کلاه سیاه محسوب میشه؟ینی هر سه تا سایت توسط گوگل جریمه میشن و رتبه اشون رو از دست میدن؟

  • سلام خسته نباشید
    ببخشید اگر سایتی با روش سئو کلاه سیاه در نتایج جستجو گوگل بالا اومد و طبق الگوریتم ها پنالتی شد، امیدی به رفع این مشکلات و درآوردن سایت از پنالتی هست؟ این روند حداقل چه مدت زمانی میخواد؟

  • سلام ممنون از مطالب مفیدتون
    گاهی سایت ها اونقدر تو رقابت جدی میفتن که یه وقتایی تنها راه همین استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه است. حالااگه سایتی مجبور به استفاده از برخی از این تکنیک ها شد جریمه شدنش حتمیه؟

  • مطالب عالی بود هر سئو کاری باید سئو کلاه سیاه رو بشناسه نه برای استفاده ولی برای جلوگیری از جریمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *