تیم دیجیتال مارکتینگ

تیم دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این تیم بازاریاب از چه اعضایی تشکیل شده است؟ آیا تشکیل دادن آن ضروری است؟ امروزه هر موضوعی که به بازاریابی آنلاین مرتبط می‌شود، اهمیت خاص خود را دارد. تیم دیجیتال مارکتینگ نیز یکی دیگر از این نوع موضوعات محسوب می‌شود که اکنون با یک مقاله جامع، آماده معرفی کامل آن به شما هستیم. پس تا انتهای مطلب ما را همراهی نمایید.

تیم دیجیتال مارکتینگ
تیم دیجیتال مارکتینگ

دلایل استفاده از تیم دیجیتال مارکتینگ

همه ما درباره اهمیت بازاریابی دیجیتال برای کسب‌وکارها اطلاع داریم. اگر همچنان نیاز دارید تا درباره مزایای این رشته اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله “دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال” مجموعه ما مراجعه نمایید. این حرفه شاخه‌ها و زیرشاخه‌های مختلفی دارد که هرکدام از آنها، فایده زیادی برای برند شما خواهد داشت و نیازمند متخصص مجرب خاص خود است. حال تصور کنید شما با تشکیل یک تیم دیجیتال مارکتینگ، شروع به رفع نیازهای کسب‌وکار آنلاین خود خواهید کرد و هر بخش از بازاریابی شما مانند سئو، تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی و … توسط کارشناس مربوطه انجام خواهد گرفت. در این صورت سرمایه‌گذاری شما طبق نظم و اصول پیش می‌رود و بهترین بازده ممکن برای شما به ارمغان خواهد آمد. البته این را هم بدانید که تشکیل یک تیم حرفه‌ای، قواعد مربوط به خود را دارد که در ادامه مقاله شما از آنها آگاه خواهید شد.

انواع تیم دیجیتال مارکتینگ

حوزه دیجیتال مارکتینگ، یک حوزه گسترده است که دارای بخش‌های گوناگونی می‌باشد اما هریک از این بخش‌ها ارتباطات قوی‌ای با یکدیگر دارند و هر قسمت باعث پیشروی و کامل کردن قسمت‌های دیگر می‌شود، پس داشتن یک تیم منسجم و تیمی که به طور کامل با سیستم دیجیتال و بازاریابی دیجیتال آشنا باشد باعث پیشرفت سریع‌تر همراه با موفقیت‌های روز افزون خواهد شد. حال اگر بخواهیم تیم دیجیتال مارکتینگ را به عنوان بخشی از یک سازمان در نظر بگیریم، تیم ما به 4 مدل تقسیم می‌شود:

مدل رسمی تیم دیجیتال مارکتینگ

در این مدل از تیم‌های دیجیتال مارکتینگ، کل سازمان به سمت دیجیتال شدن پیش رفته و بخش مارکتنیگ بر روی تمامی دپارتمان‌های موجود در یک سازمان تاثیر می‌گذارد.

اکثریت کسب‌وکارها با این مدل کار خود را آغاز می‌کنند و حتی بسیاری از افراد این مدل را بهترین روش آغاز دیجیتال مارکتینگ یک سازمان می‌دانند.

مدل متمرکز تیم دیجیتال مارکتینگ

در مدل متمرکز دیجیتال مارکتینگ برخلاف مدل رسمی، قسمت دیجیتال کاری با واحدهای دیگر سازمان ندارد، به‌طوری که در یک سازمان هر دپارتمانی کار خود را انجام داده و تیم دیجیتال تنها در یک بخش از سازمان به‌طور متمرکز فعالیت دارد.

مدل مستقل تیم دیجیتال مارکتینگ

و اما سومین مدل تیم دیجیتال مارکتینگ مدل مستقل است که در سازمان‌ها با اندازه متوسط جز رایج‌ترین مدل‌ها محسوب می‌شود و استفاده از آن به‌دلیل نبود تیم‌های بزرگ و مجهز در این سازمان‌ها راحت‌تر و پرطرفدارتر است، البته باید بیان کنیم که در این مدل کمبود کنترل و هماهنگی مشاهده می‌شود که جز چالش‌ها و مشکلات اصلی مدل مستقل به شمار می‌رود.

مدل هیبریدی تیم دیجیتال مارکتینگ

اگر برای سازمان خود نیاز به یک تیم ایده‌آل که توانایی کنترل کامل شرایط را داشته باشد نیاز دارید، پیشنهاد ما به شما مدل هیبریدی تیم دیجیتال مارکتینگ است. این تیم در کنار آموزش، از پشتیبانی نیز بهره می‌برد و درعین حال راهنمایی‌ استراتژیک را در راستای کار خود قرار داده و از طریق آن به افراد کمک می‌کند.

اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ
اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ

اعضای دیجیتال مارکتینگ

این بخش را شاید بتوان مهم‌ترین بخش تشکیل یک تیم بازاریاب دانست زیرا اعضای تشکیل دهنده تیم، وظایف اختصاصی و مهمی را به عهده می‌گیرند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. البته نکته جالب دیگری نیز که وجود دارد، این است که شما با توجه به میزان ظرفیت و بودجه کسب‌وکارتان، تیم مورد دلخواه‌تان را تشکیل می‌دهید. این بدین معناست که ممکن است برندهای بزرگ، تیم‌های گسترده‌تری نیز داشته باشند. به همین دلیل، در آغاز تشکیل تیم‌تان ناامید ظاهر نشوید زیرا که گروه شما نیز به مرور زمان بزرگ‌تر خواهد شد. خب؛ برویم تا با یکدیگر غالب استاندارد اعضای تشکیل دهنده تیم دیجیتال مارکتینگ را بررسی کنیم.

استراتژیست و مدیر دیجیتال مارکتینگ

همانطور که از نام آن به نظر می‌رسد، یکی از مهم‌ترین و البته پررنگ‌ترین نقش‌های بازاریابی، بر عهده مدیر دیجیتال مارکتینگ یا همان استراتژیست است. او دقیقا مانند یک مدیر باید اهداف یک مجموعه را مشخص کند و مسیرهای دستیابی به آن را نیز بررسی نماید. همچنین باید تمامی اعمال صورت گرفته در مجموعه را مورد بازبینی قرار دهد یا به عبارتی دیگر، بازاریابی سایت را بررسی کند. به عنوان مثال آگاهی کاملی بر میزان بازدید، فروش، رضایت و بازده‌ها داشته باشد. از دیگر وظایف مهم او می‌توان به بکارگیری استراتژی‌های درست و اصولی اشاره نمود که لازمه دانستن این استراتژی‌ها، تجربه بالا و تسلط به ابزارهای کاربردی دیجیتال مارکتینگ است. مدیر دیجیتال مارکتینگ در راس تیم بازاریاب قرار می‌گیرد و اعمال دیگر اعضا نیز مربوط به المان‌های تعیین شده توسط او خواهد بود.

کارشناس محتوا

امروزه همگی از اهمیت شدید محتوا در حوزه بازاریابی دیجیتال آگاهی داریم. محتواهای صفحات وبسایت، مهم‌ترین پل ارتباطی شما با کاربرانتان خواهد بود که تاثیر مستقیمی بر میزان بازدید و فروش شما خواهد داشت. اینک اگر کارشناس تولید محتوا در تیم شما از دانش و تجربه کافی برخوردار باشد به طوری که بتواند با طراحی یک محتوای کاربرپسند مطابق با استانداردهای سئو، توجهات زیادی را به خود جلب کند، برند شما بدون شک سوار بر موج پیشرفت خواهد شد! همچنین در عکس قضیه اگر به محتوای صفحات خود اهمیت کافی را ندهید و یک متخصص حرفه‌ای محتوا در تیم خود استخدام نکنید، قادر به جذب کاربران نخواهید شد و ممکن است تمامی استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی های شما با چالش رو‌به‌رو شود. همچنین بهتر است که کارشناسان تولید محتوا در تیم شما، آگاهی مطلوبی نسبت به بازاریابی محتوا یا همان Content Marketing داشته باشند.

متخصص سئو
متخصص سئو

متخصص سئو

سئو یکی از شناخته شده‌ترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود که خیلی از کارشناسان آن را مهم‌ترین بخش بازاریابی آنلاین می‌دانند. حال با این تفاسیر آیا ممکن است در تیم دیجیتال مارکتینگ جایی برای یک متخصص حرفه‌ای سئو نباشد؟ سئو به شما کمک می‌کند تا با استفاده از برخی استراتژی‌های خاص، سایت خود را برای موتورهای جستجوگر بهینه‌سازی نمایید و رتبه برند خود را در صفحه نتایج جستجو بهبود بخشید. این اتفاق سبب می‌شود سود کسب‌وکار شما به صورت روزافزون افزایش یابد به طوری که اگر متخصص سئو مجموعه شما بتواند صدر نتایج گوگل را متعلق به شما کند، کسب‌وکار شما با گسترش عظیمی رو‌به‌رو خواهد شد. البته لازم به ذکر است که برای دستیابی به این هدف که قطعا در دستور کار مدیر تیم قرار دارد، کارشناس شما باید به تمام فوت‌وفن‌های این مسیر آگاهی پیدا کند و نهایت استفاده را از ابزارهای سئو داشته باشد.

کارشناس شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی دائما در حال رواج بین کاربران هستند به طوری که به یک محیط ایده‌آل برای جولان برندهای دیجیتالی شده است. به عنوان مثال امروزه کمتر برند موفقی با می‌توانید پیدا کنید که در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام فعالیت نداشته باشد؛ چه بسا که فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی، سود زیادی را برای وبمستران به ارمغان بیاورد. اکنون باید بدانید که این دستاورد نیز اتفاقی بدست نخواهد آمد و شما نیازمند یک کارشناس درجه یک در زمینه شبکه‌های اجتماعی خواهید بود که بتواند ایده‌های بازاریابی شما را به خوبی پیاده کند. انتشار محتواهای بهینه و همچنین برقراری ارتباط با کاربر از طریق روش‌های مختلف، در دسته کارهایی قرار دارد که کارشناس تیم شما باید آنها در نظر داشته باشد.

کارشناس تبلیغات

وقتی نام بازاریابی به میان می‌آید، ذهن خیلی از افراد به سوی تبلیغات می‌رود و فرقی هم ندارد که بازاریابی از نوع سنتی باشد یا دیجیتالی. پس می‌توان نتیجه گرفت تبلیغات و بازاریابی رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند به طوری که شاید هر وبمستری برای گسترش کسب‌وکار خود، در اولین قدم به تبلیغات فکر کند. حال اگر پروژه تبلیغاتی شما توسط یک متخصص طراحی و بررسی نشود چه عواقبی برای شما به ثمر می‌رسد؟ ممکن است مقدار زیاد یا حتی تمام بودجه‌ای که برای تبلیغات صرف نموده‌اید دود شود! پس پیشنهاد می‌کنیم در تیم خود یک کارشناس تبلیغات را نیز در نظر بگیرید تا اهداف‌ها و ایده‌های شما به نحو احسن در بنرهای آنلاین به اشتراک بگذارد.

تحلیلگر داده

تمامی داده‌هایی که در از فعالیت وبسایت شما بدست می‌آید، نیازمند یک آنالیز بسیار دقیق خواهند بود تا نقاط ضعف و قدرت برند شما مشخص شود. برای معرفی برخی از این داده‌ها می‌توان به میزان فروش، سود حاصل، ترافیک یا میزان بازدید، بازدهی تبلیغات و … اشاره نمود. تحلیلگر تیم شما باید بی نقص عمل کند تا شما دائما از افت و خیزهای کسب‌وکار دیجیتالی خود آگاهی داشته باشید. این آنالیزها وابسته به یک ابزارهای خاصی صورت می‌گیرد که تحلیلگر موظف است نحوه استفاده از آنها را در خاطر داشته باشد.

کلام پایانی

اگر تیم دیجیتال مارکتینگ شما هماهنگ و طبق اصول پیش رود، نتیجه بدست آمده از تلاش‌های آنها شما را شگفت زده خواهد کرد. به همین سبب پیشنهاد می‌کنیم در تشکیل تیم خود حساسیت‌های لازم را به خرج دهید. همچنین شما می‌توانید با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ، اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید. برای شرکت در این دوره با ما تماس بگیرید. خوشحالیم که با یک مقاله دیگر در خدمت شما عزیزان بوده‌ایم. شما جای چه کارشناسانی را در لیست بالا خالی می‌بینید؟ برای ما به اشتراک بگذارید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *