تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سئو

امروزه شبکه‌های اجتماعی تنها یک پیام‌رسان یا وسیله‌ای برای برقراری ارتباط به حساب نمی‌آید؛ و با وجود پیشرفت چشمگیر آن‌ها، در واقع، سوشیال مدیا تبدیل به یک جامعه بزرگ دیجیتال شده است. حال آیا می‌توان از این جامعه در راستای گسترش کسب‌وکارهای دیجیتالی استفاده نمود؟ به راستی که شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری بر بهینه‌سازی وب‌سایت‌ ما و بهبود سئو خارجی دارند؟ اگر هدف شما استفاده همه جانبه از فرصت‌ها است و یا شما دید کلی و جزئی مناسبی برای پیشرفت برند خود دارید، بهتر است که تمام شیوه‌هایی که موجب بهبود سئو سایت شما می‌شوند را از بر باشید! با ما بمانید تا با تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سئو آشنا شوید.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سئو
تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو

SMO چیست؟

قبل از ارائه توضیحات در مورد تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سئو، بهتر است با برخی مفاهیم مهم در این زمینه آشنا شوید. یکی از این مفاهیم، SMO یا Social Media Optimization است که یکی از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال به شمار می‌آید، نشان دهنده پیوند کامل بین بهینه‌سازی موتورهای جستجو (به عبارتی سئو) و شبکه‌های اجتماعی است. می‌دانید که در دنیای دیجیتال امروز، بدون در نظر گرفتن تجربه کاربری و کیفیت محتوای سایت، وب‌سایت شما پیشرفتی نخواهد کرد. این همان چیزی است که SMO بر روی آن تاکید دارد. به این صورت که شما با بهینه‌سازی محتوا و به اشتراک گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی، بی شک قادر به جذب ترافیک بالا خواهید بود و همانطور که می‌دانید، تجربه کاربری و ترافیک سایت، اهمیت زیادی برای موتورهای جستجو دارد؛ حال شما با درک و بکارگیری SMO، تاثیرات مثبت و مستقیمی بر سئو سایت خود خواهید گذاشت.

سوشال سیگنال چیست و چگونه روی سایت تاثیر می‌گذارد؟

یکی دیگر از مفاهیمی که باید با آن آشنا شوید، Social Signals یا سیگنال شبکه‌های اجتماعی است. سوشال سیگنال به کارهایی گفته می‌شود که کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سایت شما انجام می‌دهند. فعالیت‌هایی مانند لایک، کامنت، اشتراک گذاری و … . حال همانطور که واضح است، هرچقدر وب‌سایت شما سیگنال‌های بیشتری از طرف شبکه‌های اجتماعی دریافت کند، توجه موتورهای جستجو بیشتر به سمت برند شما جلب خواهد شد. دو دستاورد بزرگ سوشیال سیگنال، ایجاد بک لینک و جذب ترافیک بالا است که تاثیرات این دو فاکتور بر سئو، برای هیچ کسی پوشیده نیست. همچنین ممکن است این تصور به وجود بیاید که لینک‌های ایجاد شده از شبکه‌های اجتماعی ارزشی ندارد اما گوگل به طور رسمی اعلام کرده است که این لینک‌ها را به عنوان یک عامل مهم برای سئو و رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرد.

تاثیر سوشال مدیا در سئو
تاثیر سوشال مدیا در سئو

بررسی شبکه‌ های اجتماعی و تاثیر آنها بر سئو سایت

می‌دانید که سوشیال مدیا، جامعه بسیار مناسبی برای معرفی سایت‌ها به شمار می‌رود. حال که تاثیر شبکه‌ اجتماعی را بر سئو برند خود و اهمیت وجود آن را درک نموده‌اید، در ادامه مقاله تعدادی از مهم‌ترین شبکه‌ها و نقش آنها در سئو سایت، مورد بررسی قرار گرفته است.

1. تاثیر +Google بر سئو سایت

گوگل پلاس، یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های بهینه‌سازی به حساب می‌آید که این امکان را به شما می‌دهد تا مانند هر شبکه اجتماعی دیگر لینک، عکس و … مربوط به برند خود را به اشتراک بگذارید. همچنین خوب است بدانید که +G، از دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند YouTube نیز پشتیبانی می‌کند. از آنجایی که این شبکه زیر مجموعه شرکت گوگل به حساب می‌آید، کسب اعتبار و شهرت در آن، می‌تواند جایگاه شما را در موتورهای جستجو گوگل بهبود بخشد. همچنین یافتن سایت شما توسط کاربران در شبکه گوگل پلاس، کار آسانی است و از این طریق، شما می‌توانید کاربران بیشتری را جذب کنید. از مزایای دیگر این پلتفرم، می‌توان به عدم وجود تبلیغات در آن اشاره نمود.

2. تاثیر Facebook بر سئو سایت

امکانات خوبی که شبکه فیس بوک در اختیار کاربران گذاشته است، موجب شده تا موقعیت خوبی برای جذب ترافیک بالا و اعتبار بیشتر برای کسب‌وکارهای دیجیتالی فراهم شود. امکاناتی نظیر لایک، ارسال متن، اشتراک گذاری آسان و …. . همچنین فعالیت‌های اصولی و با کیفیت، این تصور را در ذهن گوگل ایجاد می‌کند که برند شما به دنبال افزایش اعتبار و در نهایت بهبود سئو است؛ از همین جهت، نسبت به قبل توجه بیشتری به سایت شما می‌کند. شبکه فیس بوک، از شبکه‌های اجتماعی معتبر و بسیار پر طرفدار به شمار می‌رود که فعالیت در آن برای موتورهای جستجو اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

3. تاثیر Twitter بر سئو سایت

آسان بودن برقراری ارتباط با کاربران و همچنین سهولت معرفی و به اشتراک گذاری مطالب، از بهترین مزایای شبکه توییتر به حساب می‌آید که علاوه بر آنها، تعداد بسیار بالای مخاطبین این شبکه اجتماعی، توییتر را تبدیل به یک شبکه محبوب بین وبمستران کرده است. همچنین در صورت اتصال سایت شما به توییتر، کاربران می‌توانند دسترسی آسانی به وب‌سایت شما پیدا کنند که این اتفاق، ترافیک برند شما را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد. حال با کسب جایگاه مطلوب در توییتر، شما موفق به کسب اعتماد گوگل نیز شده‌اید و تاثیرات مثبتی را بر سئو سایت خود مشاهده خواهید کرد. البته لازم به ذکر است که شما قادر هستید مطالب خود را در غالب 140 کارکتر یا کمتر در این شبکه اجتماعی منتشر کنید.

4. تاثیر YouTube بر سئو سایت

شبکه یوتیوب، پربازدیدترین سایت آپلود ویدئو و دومین موتور جستجوی جهان (رتبه اول در اختیار گوگل است) به شمار می‌رود. حال برند شما اگر موفق به ارائه محتوای با کیفیت در یوتیوب شود، می‌تواند بازدیدکنندگان زیادی را برای اکانت خود جذب کند. حال این عامل باعث می‌شود تا در صورت جستجوی محتوای ویدئویی در مورد موضوعی که مجموعه شما ارائه می‌دهد، گوگل برند شما را در اولویت نتایج جستجو قرار دهد. همچنین سعی کنید در یوتیوب بهترین یا در واقع عامه پسندترین شیوه‌های ارائه محتوا را بکار گیرید، زیرا از این طریق، کاربران بیشتری به سمت سایت شما سوق داده می‌شوند و تجربه کاربری ایده‌آلی برای شما بجا خواهند ماند.

5. تاثیر Linkedin بر سئو سایت

یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی کارآمد برای بهبود سئو سایت، لینکدین است. این شبکه حرفه‌ای زمینه فوق العاده‌ای را برای برقراری ارتباط بیشتر به ارمغان اورده است. اما مزیت اصلی که توجه همه ما را به این شبکه جذب می‌کند، ارزش بک لینک‌های ایجاد شده از آن است. به این صورت که هر بک لینک به وجود آمده از لینکدین، بیشترین ارزش را به نسبت بقیه بک لینک‌های شبکه‌های اجتماعی دارا است. اگر شما به رتبه‌های نخست نتایج گوگل مراجعه کنید، به وضوح دیده می‌شود که این رتبه‌های برتر، سیگنال‌های بیشتری را از شبکه لینکدین دریافت کرده‌اند. همچنین از دیگر مزایای این شبکه اجتماعی برای وبمستران، می‌توان به جذب نیرو و همکاری‌های جدید اشاره کرد؛ زیرا همانطور که اشاره شد، لینکدین از بهترین پلتفرم‌های برقراری ارتباط بین صاحبان برند به شمار می‍رود.

6. تاثیر Instagram بر سئو سایت

امروزه اینستاگرام به شهرت بسیار خوبی در بین شبکه‌های اجتماعی رسیده است و هر نوع کاربری با رده سنی‌های گوناگون را در خود جای داده است. حال در ایران اینستاگرام به حدی محبوب است که برخی کسب‌وکار ها یا بلاگرها، حیطه فعالیت خود را فقط در اینستاگرام حفظ کرده اند؛ پس با توجه به دسترسی آسان کاربران داخلی و خارجی به این شبکه، پیشنهاد ما این است که پس از راه اندازی وب‌سایت خود، یک حساب کاربری برای آن در شبکه اینستاگرام نیز ایجاد کنید. حال اگر شما فعالیت خود را به صورت اصولی در اینستاگرام ادامه دهید (به عنوان مثال محتوای سایت شما با محتوای حساب اینستاگرام شما در یک راستا باشد)، مشتریان و کاربران وب‌سایت شما به شکل بی نظیری افزایش پیدا خواهند کرد، که این ترافیک مطلوب، سئو سایت شما را خیلی زودتر از آنچه انتظارش را داشته‌اید بهبود می‌بخشد.

7. تاثیر Telegram بر سئو سایت

شبکه تلگرام نیز مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی مدرن، دارای محبوبیت بالایی بین کاربران داخلی است. حال آیا این شبکه اجتماعی که صرفا یک پیام رسان به شمار می‌رود، تاثیری بر بهبود سئو وب‌سایت شما خواهد داشت؟ راه کسب اعتبار از طریق تلگرام بسیار واضح است. شما با قراردادن محتوا یا ایجاد لینک‌های استاندارد خصوصا در کانال‌هایی با مخاطب بالا، می‌توانید کاربران زیادی را به سایت خود هدایت کنید و ترافیک بالا کسب کنید. یا به روشی دیگر، شما می‌توانید یک کانال تلگرامی مختص به برند خود ایجاد کنید تا کاربران فعال در تلگرام بتوانند به راحتی کسب‌وکار دیجیتالی شما را شناسایی کنند. البته لازم به ذکر است که روش اولی که معرفی شد یک روش تبلیغاتی به شمار می‌رود و احتمالا برای شما هزینه در پی خواهد داشت. همچنین در روش دوم برای کسب اعتبار و شهرت بیشتر کانال سایتتان در تلگرام، نیازمند انجام تبلیغات یا تبادل خواهید بود.

سخن پایانی

مطمئن باشید که امروزه همه‌ی افراد یک حساب کاربری در حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی دارند؛ همچنین شما با اهمیت و تاثیر مستقیم ترافیک بالا و تجربه کاربری بر سئو سایت آشنا هستید، پس اگر می‌خواهید هیچ نقطه ضعفی در مقابل رقبایتان نداشته باشید، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هم مانند هزاران استراتژی‌های دیگر جدی بگیرید. به زبانی ساده‌تر سعی کنید برند خود را، همه جا در معرض دید بگذارید! اطمینان داشته باشید که حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی روز به روز بیشتر خواهد شد و گوگل هم از توجه به این موضوع هرگز صرف نظر نخواهد کرد. همچنین شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های سئو یا خواندن مقالاتی مانند دلایل اهمیت سئو، با راه‌های دیگر بهینه‌سازی نیز آشنا شوید. ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بوده اید. شما چه تجربه‌ای از تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر کسب‌وکار دیجیتال خود دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

اگر می‌خواهید سئو را اصولی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن یاد بگیرید، می‌توانید در دوره سئو شرکت کنید. برای شرکت در دوره سئو فقط کافیست با ما تماس بگیرید.

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *