بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟ چه مزایایی دارد؟ چه تفاوتی با سئو دارد؟ چگونه باید یک کمپین SEM راه‌اندازی کرد؟ بازاریابی توسط موتورهای جستجو یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که با پرداخت پول به موتورهای جستجو می‌توانیم رتبه خوبی کسب کنیم. در این مقاله به بررسی تمام مطالب مورد نیاز درباره این روش می‌پردازیم. اگر قصد دارید توسط بازاریابی موتورهای جستجو، مشتریان خود را افزایش دهید، این مقاله را از دست ندهید. این مقاله به شما کمک می‌کند با کم‌ترین هزینه، به هدف مورد نظر خود برسید!

بازاریابی توسط موتورهای جست‌و‌جو
بازاریابی توسط موتورهای جست‌و‌جو

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟

بازاریابی  موتورهای جستجو یا  Search Engine Marketingیکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که در آن از تبلیغات پولی استفاده می‌کنیم تا وب‌سایت در صفحه نتایج جستجو (SERPs) با رتبه بالا نمایش داده شود. هنگامی که کاربران یک کلمه‌کلیدی در حوزه کسب‌وکار شما را جستجو می‌کنند، SEM به شما این امکان را می‌دهد که در نتیجه جست‌وجو قرار بگیرید و کاربران شما را مشاهده کنند. بازاریابی موتورهای جستجو یکی از موثرترین روش‌ها برای توسعه کسب‌وکار و دستیابی به مشتریان جدید است.

البته به این این نکته توجه داشته باشید که بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو (SEO) بسیار مهم است و باعث افزایش ترافیک ارگانیک به وب‌سایت شما می‌شود. اما گاهی اوقات برای افزایش مشتری، باید از SEM استفاده کرده و برای قرارگرفتن زودهنگام در نتایج بالاتر، پول پرداخت کنید.

از ابزارهایی که برای بازاریابی موتور جستجو استفاده می‌شود، می‌توان به Google Ads و Bing Ads اشاره کرد. با استفاده از این دو ابزار می‌توانید کمپین‌هایی متناسب با کسب‌وکار خود ایجاد کرده و در جایگاه خوبی قرار بگیرید. اما با توجه به اینکه بیشتر کاربران از گوگل برای جستجو استفاده می‌کنند، گوگل ادز کاربر بیشتری دارد.

تفاوت SEO با SEM چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو به بازاریابی جستجوی پولی اشاره می‌کند، سیستمی که در آن کسب‌وکارها به گوگل پول می‌دهند تا تبلیغات خود را در نتایج جستجو نشان دهد. اما در بهینه‌سازی موتورهای جستجو، هیچ وب‌سایتی به گوگل پول پرداخت نمی‌کند بلکه سعی می‌کند با داشتن محتوای مناسب و بهینه‌سازی وب‌سایت، یک جایگاه خوب دریافت کند. سئو به شما کمک می‌کند تا با پیروی از قوانین گوگل رتبه خوبی به‌دست آورید اما SEM یک راه مقرون به صرفه و کوتاه برای قرارگرفتن در نتایج بالا است.

مزایای بازاریابی موتورهای جستجو

  1. با استفاده از تبلیغات SEM می‌توانید، کمپین‌های خود را تجزیه و تحلیل کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید، کاربران شما چه کسانی هستند و به چه چیزهای علاقه دارند یا کدام محصول شما نسبت به بقیه تقاضا و فروش بیشتری دارد. در نتیجه می‌توانید کمپین متناسب با نیازهای مشتریان ایجاد کنید و سرمایه خود را در بخش‌هایی که تقاضای چندانی ندارد، هدر ندهید.
  2. با استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو، می‌توانیم خیلی راحت به مشتریان بالقوه خود دسترسی پیدا کنیم. درواقع مشتریانی که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند، سریع شما را پیدا خواهند کرد. در نتیجه فروش بیشتری خواهید داشت.
  3. اگر کسب‌وکاری تازه شروع به کار کرده و جایگاه چندان خوبی ندارد می‌تواند با ایجاد کمپین، در رتبه بالا قرار بگیرد. بهبود سئوی سایت ماه‌ها زمان می‌برد. در صورتی که با استفاده از کمپین‌های SEM می‌توانید در زمان کوتاه، در جایگاهی که مدنظرتان است، قرار بگیرید.

 

نحوه کار SEM

موتورهای جستجو از الگوریتم‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که مرتبط‌ترین نتایج به کاربر نمایش داده شود. در صفحه نتایج جست‌وجو کنار نام برخی از وب‌سایت‌هایی که در رتبه‌های بالا هستند یک علامت Ad وجود دارد. به این معنا که این وب‌سایت‌ها از بازاریابی موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. این وب‌سایت‌ها در ازای هر کلیکی که کاربران می‌کنند و به وب‌سایتشان وارد می‌شوند، پولی به گوگل پرداخت می‌کنند.

برای انجام بازاریابی موتورهای جستو باید در یک حراج تبلیغات یا آگهی که به آن Auction می‌گویند، شرکت کنید. فرآیند حراج آگهی هر بار که شخصی در گوگل جستجو می‌کند، انجام می شود. یعنی ممکن است شما با سرچ یک کلمه کلیدی یکسان در دو زمان متفاوت، نتایج متفاوتی را مشاهده کنید. برای ورود به حراج آگهی، تبلیغ‌کنندگان کلمات کلیدی مورد نظر خود را مشخص کرده و بیان می‌کنند که چقدر مایلند برای هر کلیک هزینه کنند تا تبلیغات آنها در هنگام جستجوی کلمات کلیدی موردنظرشان نمایش داده شود. اگر گوگل تشخیص دهد که کلمات کلیدی مورد نظر شما در جستجوی کاربر وجود دارد، تبلیغات شما نمایش داده خواهد شد.

هر آگهی در جستجو نمایش داده نمی‌شود. زیرا در هنگام قرارگرفتن تبلیغات در نتایج جستجو، عوامل مختلفی در نظر گرفته می‌شود. دو عامل اصلی که گوگل در فرآیند Auction ارزیابی می‌کند، حداکثر قیمت پیشنهادی و نمره کیفیت تبلیغات شما است. گوگل این معیارها را در حراج آگهی بررسی می‌کند تا محل تبلیغات شما را تعیین کند. تبلیغات SEM در دو جایگاه قرار می‌گیرند، 4 جایگاه اول و آخر در هر صفحه.

نمره کیفیت تبلیفات یکی از مهم‌ترین معیارهای بازاریابی موتورهای جستجو است که باید به آن بسیار توجه شود. نمرات باکیفیت بالا می‌تواند به شما در دستیابی به موقعیت بهتر آگهی با هزینه‌های کمتر کمک کند. زیرا گوگل تبلیغاتی که به جستجوی کاربران بسیار مرتبط هستند را ترجیح می‌دهد. برای مثال یک فرد با هزینه‌ی بسیار کم در جایگاه بالا قرار گرفته‌است. چرا؟ چون نمره کیفیت تبلیغ بالاتری نسبت به بقیه دارد! اما نمره کیفیت به چه عواملی بستگی دارد؟ سه عاملی که در نمره کیفیت شما بسیار موئر است عبارتند از:

  • تجربه کاربری صفحه فرود: صفحه فرود شما چقدر برای کاربرانی که روی آن کلیک می‌کنند، مفید و کاربردی است.
  • نرخ کلیک مورد انتظار (CTR) : چه قدر احتمال دارد که کاربران روی تبلیغ شما کلیک کنند.
  • ارتباط کلمات کلیدی: تبلیغات شما چقدر با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد.
استراتژی بازاریابی موتورهای جستجو
استراتژی بازاریابی موتورهای جستجو

استراتژی بازاریابی موتورهای جستجو

با استفاده از استراتژی بازاریابی موتورهای جستجو، می‌توانیم کمپین‌هایی هدفمند با بهترین نتیجه را اجرا کنیم. به منظور ایجاد یک استراتژی خوب، باید نحوه عملکرد SEM را بشناسید و متغیرهایی را که بر عملکرد این تبلیغات تأثیر می‌گذارند مانند کلمات کلیدی و بودجه را شناخته و آن را مدیریت کنید. در ادامه مواردی که در کمپین‌های بازاریابی موتور جستجو تاثیر می‌گذارند را با هم بررسی می‌کنیم.

کلمات کلیدی

استراتژی کمپین‌های SEM با انتخاب کلمات کلیدی مناسب آغاز می‌شود. شما باید تحقیقاتی را انجام دهید تا متوجه شوید که کاربران برای دسترسی به کسب‌وکار شما چه کلماتی را سرچ می‌کنند؛ یا در کسب‌وکار شما چه محصول یا خدماتی وجود دارد که کاربران به آن نیاز دارند. انتخاب و دسته‌بندی کلمات کلیدی هدف بسیار مهمی است. زیرا مشخص می‌کند که کاربران با جستجوی چه کلماتی، وب‌سایت شما را مشاهده می‌کنند.

برای پیداکردن کلمات کلیدی می‌توانید یک جدول درست کرده و هر آنچه که ممکن است کاربران درمورد شما سرچ کنند را فهرست کرده و کلمات کلیدی مورد نظر را اولویت‌بندی کنید. تحقیقات کامل کلمات کلیدی همچنین می‌تواند به شما در شناسایی کلمات کلیدی منفی کمک کند. کلمات کلیدی منفی عبارت‌های منفی هستند که به کسب‌وکار شما ربطی ندارد. این کلمات باید در کمپین حذف شده تا باعث هزینه اضافی برای شما نشوند. به عنوان مثال اگر شما بستنی می‌فروشید، می‌توانید کلمه کلیدی “دستور تهیه بستنی” را حذف کنید. زیرا طبیعتا کسی که دنبال روش تهیه بستنی است، قصد ندارد از شما بستنی بخرد!

با توجه به نمره کیفیت شما و بودجه‌ای که تعیین کردید، گوگل یک محل برای شما تعیین می‌کند. پیشنهادات بالاتر و تبلیغات با کیفیت بالاتر، بهترین مکان را کسب می‌کنند. مسلما کلمات کلیدی با رقابت بالا گران‌تر هستند. برای مثال کلمه کلیدی “خرید بلیط هواپیما” یک کلمه کلیدی با کلیک بالا و پررقابت محسوب می‌شود. در نتیجه قیمت آن بسیار بالا است. اگر میزان بودجه‌ای که شما برای این کلمه کلیدی در نظر گرفته‌اید نسبت به سایر رقبا مانند علی بابا کم‌تر باشد. اصلا در نتایج جستجو نشان داده نمی‌شوید!

ساختار کمپین

شما می‌توانید تمام کلمات کلیدی موردنظر را در یک آگهی نشان دهید. اما این کار اصلا درست نیست و نتیجه‌ای نخواهید گرفت! آشنایی با سطوح مختلف کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو به شما کمک می‌کند که کمپین‌های خود را تا جایی که می‌توانید بهینه کنید.

سطوح مختلفی برای کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو وجود دارد:

کمپین (Campaign): بالاترین سطح برای مدیریت تبلیغات است. کمپین‌های مختلف با توجه به اهداف کسب‌وکار مشخص می‌شوند و بر روی محصولات اصلی فروشگاه تمرکز می‌کنند. مثلا اگر شما یک فروشگاه آنلاین فروش کفش دارید، می‌توانید کمپین‌هایی با توجه به برند کفش‌های موجود در فروشگاه مانند کفش‌های آدیداس و نایک ایجاد کنید.

گروه تبلیغاتی (Ad group): مجموعه‌ای از کلمات کلیدی مشابه که  بر اساس موضوع گروه‌بندی شده‌اند. در مثال قبل می‌توانید برای کمپین فروش کفش آدیداس، دو گروه تبلیغاتی کفش پیاده‌روی و کفش مخصوص دویدن ایجاد کنید. اگر هدف کمپین شما، فقط فروش کفش است، کفش زنانه، مردانه یا کفش پاشنه‌بلند، تخت، کتونی و …. می‌تواند گروه تبلیغاتی شما باشد. گروه‌بندی منطقی کلمات کلیدی می‌تواند به شما در دستیابی به نرخ کلیک بیشتر، هزینه کمتر برای کلیک و به طور کلی عملکرد کلی قوی‌تر کمک کند.

کلمات کلیدی (Keywords): با توجه به کمپین و ادگروپی که ایجاد کرده‌اید، کلمات کلیدی را در گروه تبلیغات مرتبط قرار داده و دسته‌بندی کنید. هر ادگروپ حداقل شامل 15-10 کلمات کلیدی است.

متن آگهی (Ad Text): برای هر ادگروپ خود باید یک متن آگهی جذاب بنویسید. یک تبلیغ از چند بخش تشکیل شده‌است:

  • عنوان (Title)
  • نشانی وب (Display URL)
  • توضیحات (Description)

صفحه فرود (Landing Pages): برای هر تبلیغی که ایجاد می‌کنید، باید یک صفحه فرود در نظر گرفته که کاربر با کلیک بر روی آن، به صفحه مورد نظر هدایت شود. این صفحه باید بسیار جذاب و زیبا باشد تا کاربر را برای بررسی صفحه و دیدن محصولات تشویق کند. صفحه فرود باید سرعت لود بالایی داشته باشد. در غیر اینصورت کاربر از صفحه شما خارج شده بدون اینکه وب‌سایت شما را ببیند!

بهترین ابزارها برای بازاریابی موتورهای جستجو

از آنجا که مهم‌ترین قسمت ایجاد هر کمپین SEM کلمات کلیدی است. در ادامه 2 ابزار مفید و کاربردی که در انتخاب و پیدا کردن کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند، معرفی می‌کنیم:

Google Ads Keyword Planner

این ابزار به شما کمک می‌کند تا لیستی از کلمات کلیدی که کاربران بیشتر سرچ می‌کنند را پیدا کنید. علاوه بر اینKeyword Planner هزینه‌ای را که باید برای هر کلمه کلیدی پرداخت کنید هم به شما پیشنهاد می‌دهد. بنابراین به راحتی می‌توانید با توجه به بودجه خود، کلمات کلیدی مورد نظر را انتخاب کنید.

Google Trends

گوگل‌ترند به شما این امکان را می‌دهد که میزان جستجوی کلمات کلیدی در یک منطقه یا بازه زمانی را مشاهده کنید. با استفاده از این ابزار متوجه می‌شوید که کدام کلمات بیشتر توسط کاربران و در چه منطقه‌ای سرچ می‌شود. در نهایت می‌توانید از آن‌ها در کمپین‌های خود استفاده کنید.

نحوه ایجاد کمپین بازاریابی موتورهای جستجو

به طور خلاصه برای ایجاد کمپین SEM باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در ابتدا باید تحقیقات کلمات کلیدی انجام دهید و تصمیم بگیرید با چه کلمه‌های مربوط به کسب‌وکار خود می‌خواهید جایگاه خوبی دریافت کنید.
  2. مکان جغرافیایی که آن تبلیغ باید نمایش داده شود را انتخاب کنید.
  3. بعد از دسته‌بندی کلمات کلیدی باید یک تایتل و دیسکریپشن جذاب تولید کنید تا در نتایج جستجو نمایش داده شود. این گام یکی از مهم‌ترین گام‌های موجود در بازاریابی موتورهای جستجو است. زیرا یک عنوان جذاب، کاربر را تشویق به دیدن وب‌سایت شما می‌کند. در واقع عنوان و توضیحات متا دروازه ورود به وب‌سایت شما هستند. پس حتما در نوشتن آن، دقت کنید!
  4. قیمتی را که مایل به پرداخت هر کلیک روی آگهی خود هستند، پیشنهاد دهید.

کلام آخر

بازاریابی موتورهای جستجو یکی از روش‌هایی دیجیتال مارکتینگ است که در کوتاه‌ترین زمان مشتری‌های زیادی را برای شما جذب می‌کند. اما این به شرطی است که شما راه و روش آن را به خوبی بلد باشید! در غیر این‌صورت سرمایه‌ی خود را از دست خواهید داد. شما باید بلد باشید کلمات کلیدی‌ها را دسته‌بندی کرده و کلماتی که به کسب‌وکار شما ربطی ندارد، حذف کنید. همچنین باید متن آگهی جذابی بنویسید تا کاربر برای کلیک روی وب‌سایت شما ترغیب شود. در این مقاله تمام نکاتی که باید در هنگام ایجاد تبلیغات SEM رعایت کنید، همراه با مثال برای شما توضیح داده شد. بعد از خواندن این مقاله، برای وب‌سایت خود یک کمپین راه‌اندازی کرده و از طریق بازاریابی موتورهای جستجو درآمد خود را افزایش دهید. اگر در هنگام ایجاد کمپین به مشکل برخورده‌اید یا سوالی داشتید، حتما در بخش نظرات ما بپرسید تا شما را راهنمایی کنیم.

اگر می‌خواهید بازاریابی موتورهای جستجو را به خوبی یاد بگیرید. می‌توانید در دوره دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید. در این دوره علاوه بر آموزش SEM، روش‌های دیگر بازاریابی دیجیتال را خواهید آموخت. برای شرکت در این دوره جامع، با ما تماس بگیرید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *