بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟ چرا هر کسب‌وکاری باید در سوشال مدیا فعالیت داشته باشد؟ چگونه باید یک استراتژی مناسب برای فعالیت خود در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنیم؟ SMM یا Social media marketing یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که طرفداران زیادی دارد. این مقاله در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی است. هر آنچه که باید در مورد سوشال مدیا مارکتینگ بدانید، در این مقاله گنجانده شده است. پس اگر هنوز در فضای مجازی فعالیت خود را شروع نکرده‌اید، این مقاله را حتما مطالعه کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی
بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشال‌مدیا مارکتینگ به معنی ایجاد محتوا برای تبلیغ کسب‌و‌کار و محصولات در رسانه‌های اجتماعی مختلف مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر است. فعالیت‌های بازاریابی رسانه های اجتماعی عبارتند از: تولید محتوا و تبلیغ. محتوایی که ایجاد می‌کنید باید متناسب با پلتفرم و سوشال مدیای مد نظر شما باشد تا به شما در افزایش جذب مشتری کمک کند و برند شما بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. تبلیغ مناسب در سوشال مدیا به شما کمک می‌کند تا مردم با شما آشنا شوند و برندتان را بشناسند.

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی

دلایل زیادی وجود دارد که هر کسب‌وکار باید از شبکه‌ اجتماعی برای تبلیغ استفاده کند. در ادامه مزایای سوشال مدیا مارکتینگ برای شما توضیح داده می‌شود:

افزایش آگاهی از برند

در سال 2018، بیش از 3.2 میلیارد نفر در شبکه‌های اجتماعی حضور داشتند. با توجه به تعداد زیاد افراد در سوشال مدیا، اهمیت آن مشخص می‌شود. در حقیقت رسانه‌های اجتماعی با افزایش تعامل و مشارکت اجتماعی، آگاهی از برند را افزایش می‌دهد. مواردی مانند لایک‌کردن، نظر و فورواردکردن پیام‌ها به دیده‌شدن کسب‌وکارها بسیار کمک می‌کند.

ایجاد لید و افزایش نرخ تبادل

تبلیغ و به اشتراک‌گذاری محصولات خود در رسانه‌های اجتماعی یک راه ساده برای بهبود ایجاد لید، افزایش نرخ تبدیل و افزایش فروش است. زیرا شما برای افرادی تبلیغ می‌کنید که شما را دنبال کرده و به کسب‌وکار شما نیاز دارند.

تقویت ارتباط با مشتریان

کسب‌وکارها از طریق شبکه‌های مجازی می‌توانند به راحتی به مشتریان خود دسترسی داشته باشند. سوشال مدیا این امکان را به صاحبان کسب‌وکار می‌دهد تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. به سوالات آن‌ها درباره محصول پاسخ دهند و از طریق نظرات، محصول خود را بهبود بخشند. و در نهایت محصولی مطابق با نیاز مشتریان ایجاد کنند.

افزایش ترافیک وب‌سایت

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند ترافیک ورودی به وب‌سایت شما را گسترش دهند. همانطور که گفته شد افراد زیادی از شبکه‌ اجتماعی استفاده می‌کنند. سوشال مدیا مارکتینگ با برگزاری کمپین و ایجاد محتوای مناسب به شما کمک می‌کند تا ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

هزینه مناسب

رسانه‌های اجتماعی یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های تبلیغاتی است. ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری تقریباً برای همه شبکه‌های اجتماعی رایگان است. هزینه مناسب این روش بازاریابی دیجیتال باعث می‌شود که بتوانیم سرمایه مورد نظر را در قسمت‌های دیگر به کار ببریم. اگر قصد دارید که در این رسانه‌ها، کسب‌وکار خود را تبلیغ کنید، حتما از هزینه پایین شروع کنید. سپس بر اساس نتیجه هر کمپین، کسب‌وکار خود را مطابق سلیقه مشتریان خود بهبود دهید.

انواع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
انواع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

انواع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

روش‌های مختلفی برای تولید محتوا در سوشال مدیا وجود دارد. با توجه به مشتریان خود باید تصمیم بگیرید چه محتوایی منتشر کنید. محتوای مناسب باعث افزایش مشتری و در نهایت افزایش فروش می‌شود. در ادامه انواع بازاریابی شبکه‌ اجتماعی برای شما توضیح داده شده است:
• شبکه‌سازی اجتماعی (فیس بوک و لینکدین)
• میکروبلاگینگ (توییتر)
• اشتراک گذاری عکس(اینستاگرام و اسنپ‌چت)
• اشتراک گذاری ویدیو (یوتیوب، پریسکوب و ویمئو)

معرفی شبکه های اجتماعی مناسب برای هر کسب‌وکار

شبکه‌‌های اجتماعی متنوعی وجود دارد که تعداد آن‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است. برای افزایش مشتری باید بدانیم که از کدام رسانه استفاده کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم. در ادامه معروف‌ترین سوشال مدیا و کاربرد آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پینترست (Pinterest)

Pinterest یک پلتفرم بصری است. پینترست این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا محصولات خود را به نمایش بگذارید. اگر می‌خواهید در پینترست موفق عمل کنید، باید از نظر گرافیکی و ویرایش تصویر قوی عمل کنید. همچنین بیشتر کاربران پینترست را زنان تشکیل می‌دهند پس اگر مخاطبان هدف شما بیشتر خانم‌ها هستند، پینترست، پلتفرمی مناسب برای تبلیغ کسب‌وکار شما است.

فیس‌بوک (FaceBook)

فیس‌بوک با داشتن بیش از 2 میلیارد کاربر در سراسر جهان فرصت خوبی برای کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند تا محصولات و خدمات خود را معرفی کنند. بسیاری از کاربران برای تفریح و در اوقات فراغت از فیس‌بوک استفاده می‌کنند. پس در این رسانه اجتماعی می‌توانید خبرهای مهم کسب‌وکار خود مانند جشنواره‌ها، تخفیف، مسابقه و … به مشتریان اطلاع دهید. متاسفانه به دلیل فیلتر بودن فیس‌بوک در ایران نمی‌توان زیاد از آن نتیجه گرفت و فقط تعداد کاربران محدودی از آن استفاده می‌کنند. در نتیجه از تمام سرمایه خود برای تبلیغات در این پلتفرم استفاده نکنید!

لینکدین (linkedIn)

لینکدین یکی از حرفه‌ای‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. محلی عالی برای گفتگوی حرفه ‌ای با افرادی است که کسب‌وکار مشابه‌ای با شما دارند. این پلتفرم دارای 227 میلیون کاربر فعال ماهانه است که 61 درصد از آنان در گروه سنی 30 تا 64 سال قرار دارند. مشتریان یا مخاطبان خود را تشویق کنید تا در حساب کاربری LinkedIn خود کسب‌و‌کار شما را به افراد دیگر پیشنهاد دهند. این پیشنهاد‌ها باعث می‌شود. کسب‌و‌کار شما برای مشتریان جدید، معتبرتر و قابل اعتمادتر به نظر برسد. همچنین از بخش سوالات لینکدین غافل نشوید. ارائه پاسخ به سوالات به شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتر به شما اعتماد کنند.

اینستاگرام (Instagram)

در حالی که فیس‌بوک یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در دنیا به شمار می‌آید، اما اینستاگرام در میان ایرانیان طرفدار بیشتری دارد. اینستاگرام محل خوبی برای شناخته‌شدن کسب‌وکار و تبلیغات است. در این شبکه مجازی می‌توان از تصویر و فیلم برای معرفی محصول استفاده کرد. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این رسانه، لینک‌دادن مستقیم به یک صفحه در وب‌سایت شما است که باعث افزایش ترافیک سایت نیز می‌شود.

توییتر (Twitter)

توییتر با داشتن 328 میلیون کاربر، یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. شما می‌توانید مانند فیس‌بوک، مشتریان خود را از تخفیف‌ها و آخرین اخبار کسب‌وکار خود با خبر کنید. توییتر یکی از رسانه‌هایی است که کاربران بسیار باهم گفت‌وگو می‌کنند. بنابراین سعی کنید تا آنجا که ممکن است تعامل داشته باشید و به سوالات و نظرات کاربران پاسخ دهید.

یوتیوب (YouTube)

یوتیوب بهترین پلتفرم برای اشتراک‌گذاری ویدیو است. همچنین می‌تواند یک ابزار بازاریابی فوق العاده قدرتمند در رسانه‌های اجتماعی باشد. شما می‌توانید محصولات و خدمات خود را در قالب فیلم تهیه کرده و در این پلتفرم به اشتراک بگذارید. همچنین ویدئوهایی با محتوای “چگونه” یکی از پرطرفدارترین ویدئوها در یوتیوب هستند. با توجه به کسب‌وکار خود، اگر این امکان وجود دارد که مطلبی را به کاربران آموزش دهید، از این پلتفرم غافل نشوید!

ابزارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

ابزارهای زیادی برای بررسی و مدیریت بازاریابی شبکه اجتماعی وجود دارد. این ابزارها به شما کمک می‌کند تا محتوا، هشتگ‌ها و … مدیریت کنید. در ادامه برخی از ابزارهای مهم شبکه اجتماعی را بررسی میکنیم.

Buffer

با استفاده از بافر می‌توانید محتوای خود را بهینه‌سازی کرده و زمان انتشار محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مشخص کنید. همچنین این ابزار یک‎سری داده در اختیار شما می‌گذارد. با استفاده از این داده‌ها، می‌توانید عملکرد خود را بررسی کنید.

HootSuit

هوت‌سوییت به شما کمک می‌کند تا چند شبکه مجازی را با هم مدیریت کنید. این ابزار تمام رسانه‌های اجتماعی شما را در یک داشبورد واحد قرار می‌دهد. با کمک این ابزار می‌توانید تمام مطالب خود را دسته‌بندی کرده و برای انتشار آن برنامه‌ریزی کنید.

BuzzSumo

BuzzSumo یک ابزار تحقیقاتی است. با استفاده از این ابزار می‌توانید پست‌ها با کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود را پیدا کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا رقبایتان را پیدا کرده و عملکرد آن‌ها را در رسانه‌های اجتماعی ببینید. همچنین با این ابزار می‌توانید اینفلوئنسر کسب‌وکار خود را پیدا و برای تبلیغات پیج خود از آن استفاده کنید.

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی
استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای حضور موفق و داشتن نتیجه خوب در در سوشال مدیا مارکتینگ باید استراتژی داشته باشیم. به کمک استراتژی می‌توانیم مخاطبان موردنظر خود را پیدا کرده و محتوای موردنیاز آن‌ها را در اختیارشان قرار دهیم. در این قسمت مراحل تدوین استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی را بررسی می‌کنیم.

تعیین مخاطبان هدف

اولین قدم برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی این است که تعیین کنید خریداران و مخاطبان شما چه کسانی هستند. سپس با تدوین پرسونا تمام دغدغه‌ها و خواسته‌های مخاطب خود را لیست کنید. با در نظرگرفتن شخصیت خریداران می‌توانید متوجه شوید که کاربران شما به چه نوع محتوایی علاقه‌مند هستند. محتوای متناسب با سلیقه مخاطبان هدف، نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد!

انتخاب شبکه اجتماعی

بعد از تعیین مخاطبان، باید تصمیم بگیرید که محتوای خود را در چه پلتفرمی به اشتراک بگذارید. با توجه به کاربردهایی که گفته شد، رسانه اجتماعی مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین پرسونا به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که مخاطبان شما بیشتر از کدام رسانه استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که شما نباید فقط یک شبکه اجتماعی را انتخاب کنید و سایر را کنار بگذارید! وقت و سرمایه خود را روی رسانه‌ای که مخاطبان شما بیشتر در آن حضور دارند، صرف کنید. از شبکه‌های اجتماعی دیگر غافل نشوید! در هر پلتفرمی مخاطبانی که خواستار محصول شما هستند، وجود دارند. فقط با توجه به تعداد مشتریان خود، روی هر رسانه اجتماعی سرمایه‌گذاری کنید.

تولید محتوا

کسب‌وکارهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی مشغول به فعالیت هستند. شما باید محتوای جذاب و منحصربه‌فرد تولید کنید. تا کاربرانی که در سوشال مدیا وجود دارند، شما را انتخاب کنند. همچنین شما می‌توانید عملکرد رقبای خود را بررسی کنید. این کار به شما در تبلیغات و تولید محتوای متمایز بسیار کمک می‌کند.

تنظیم برنامه

بعد از ایجاد محتوا، باید یک برنامه برای انتشار آنان تنظیم کنید. شما می‌توانید برای مدیریت محتواهای خود از ابزار هوت‌سوییت نیز استفاده کنید. تنظیم برنامه به شما کمک می‌کند تا طبق یک زمان مشخص محتوای خود را تولید و منتشر کرده و سردرگم نشوید!
شاید برای شما این سوال پیش آمده‌باشد که هر چند وقت یکبار باید محتوا را در رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید؟ شما باید زمانی محتوای خود را منتشر کنید، که محتوای باکیفیتی برای مشتریان خود داشته باشید. اگر خیلی کم پست می‌گذارید، احتمالاً توسط دنبال کنندگان خود فراموش می‌شوید. اگر بیش از حد پست می کنید، برای دنبال کنندگان خود آزاردهنده خواهید شد. هر دو موقعیت می تواند منجر به از دست دادن فالوور و کاهش تعامل شود.
با توجه به مخاطبان خود باید تصمیم بگیرید که چه زمانی محتوا منتشر کنید. برای فهمیدن این موضوع که چه زمانی برای انتشار محتوا مناسب است، آزمون و خطا کنید. محتوای خود را در زمان‌های مختلف به اشتراک بگذارید. این کار یکی از تکینک های بازاریابی شبکه های اجتماعی است. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید چه مواقعی کاربران شما در سوشال مدیا فعال هستند و پست شما را خواهند دید.

تجزیه و تحلیل

یکی از مهمترین قسمت‌های بازاریابی در رسانه های اجتماعی این است که بررسی کنید و ببینید آیا به اهدافی که مدنظرتان بوده، رسیده‌اید؟ شما می‌توانید با استفاده از معیارهایی که وجود دارد، میزان موفقیت و رسیدن به هدف خود را بررسی کنید.
معیارها و داده‌هایی مربوط به موفقیت و تاثیر شما در شبکه‌های اجتماعی در اختیار شما قرار می‌دهد. این معیارها در شبکه‌های اجتماعی مختلف، متفاوت است. در اینجا چند مورد از معیارهای مهم برای شما آورده شده است:
مشارکت :(Engagement)این متریک شامل کلیک، نظر، پسندیدن و پاسخ به سوالات می‌شود. انواع مختلفی از مشارکت‌ها مانند پست‌های “ذخیره شده” در اینستاگرام و پست‌های “پین شده” در پینترست وجود دارد.

فرمول محاسبه میزان مشارکت

100*تعداد فالوور/(سیو+لایک+کامنت)=درصد مشارکت
دسترسی (Reach): تعداد افرادی که محتوای شما را دیده‌اند.
دنبال‎کنندگان (Followers): تعداد افرادی که دکمه “دنبال کردن” پیج شما را کلیک کرده‌اند.
برداشت (Impression): تعداد دفعاتی است که یک پست صفحه شما دیده می‌شود.
بازدید ویدئویی (Video Views): تعداد افرادی که ویدئو شما را دیده‌اند. این معیار برای کانال‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب است که می‌توان ویدئو در آن به اشتراک گذاشت.
منشن و تگ‌کردن(Mention & Tags): تعداد دفعاتی است که مخاطبان، نام پیج شما را در پست‌ یا استوری خود می‌آورند.
اشتراک گذاری (Shares): تعداد پست‌ و استوری‌هایی که مخاطبان از پیج شما به اشتراک می‌گذارند.
با توجه به اهداف خود، با استفاده از این متریک‌ها می‌توانید از نقاط قوت و ضعف خود آگاه شوید. در نهایت محتوایی جذاب و کاربرپسندی تولید و منتشر کنید که به افزایش فروش شما منجر شود!

نتیجه گیری

بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از بهترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ است. زیرا امروزه میلیاردها نفر در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند. اگر تکنیک‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی را بلد باشید و برای انجام فعالیت‌های بازاریابی رسانه های اجتماعی، استراتژی درستی تهیه کنید، می‌توانید مشتریان بیشتری جذب کنید. در نهایت فروش خود را بالا ببرید. در مقاله بازاریابی شبکه های اجتماعی، تکنیک‌های مورد نیاز سوشال مدیا مارکتینگ برای شما گفته شد. پس اگر هنوز فعالیت خود را در رسانه‌های اجتماعی شروع نکردید، از همین امروز کار خود را آغاز کنید! اگر سوال و تجربه‌ای درمورد بازاریابی شبکه‌ اجتماعی دارید، در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

برای یادگیری کامل بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی، می‌توانید در دوره دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید. در این دوره علاوه بر سوشال مدیا مارکتینگ، تمام فعالیت‌های مربوط به بازاریابی دیجیتال را خواهید آموخت. برای شرکت در این دوره کافی است با ما تماس بگیرید.

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *