تصویر ندا خالقی

ندا خالقی

متخصص سئو

مدت مطالعه : 1 دقیقه

کامل‌ترین آموزش گوگل سرچ کنسول

آموزش سرچ کنسول یکی از ابزارهای سئو است که وبسایت‌ها برای ارتقا رتبه‌ی خود در نتایج گوگل باید به آن توجه کنند. هر سایت اگر بخواهد در جایگاه خوبی قرار بگیرد تا بتواند مخاطبان بسیاری را جذب کند، نباید از داده‌هایی که سرچ کنسول در اختیار او قرار می‌دهد، غافل شود. این ابزار نه تنها به شما کمک می‌کند که سایت خود را به گوگل معرفی کنید، بلکه داده‌هایی در اختیار شما قرار می‌دهد تا بر اساس آن‌ها یک استراتژی مناسبی برای وبسایت خود بچینید. در این نوشته قصد داریم به صورت جامع گوگل سرچ کنسول یا همان وب مستر تولز را به شما آموزش دهیم. پس اگر مشتاق به یادگیری سئو هستید یا وبسایتی دارید که آن را به سرچ کنسول وصل کردید اما نحوه‌ی کار با آن را نمی‌دانید، ما در این نوشته تمام نکات را به شما خواهیم گفت. بخش‌های اصلی سرچ کنسول عبارت است از:

  • overview
  • Performance
  • Url Inspection
  • Index
  • Coverage
  • Sitemap
  • Removals
  • Enhancements
  • Security and manual action
  • Legacy tools and reports
  • Links
  • Settings

که ما در ادامه به بررسی هر کدام از این بخش‌ها می‌پردازیم.

آموزش سرچ کنسول
آموزش سرچ کنسول

Overview

به محض اینکه وارد سرچ کنسول سایت خود می‌شوید، این گزینه را خواهید دید. در این قسمت یک گزارش کلی از سایت در اختیار شما قرار می‌گیرد تا روند کلی سایت را بتوانید در یک نگاه متوجه شوید. در این قسمت اطلاعات به صورت کلی به شما نمایش داده می‌شود و در منوهای بعدی به صورت جزیی به هر یک از این گزارشات پرداخته می‌شود.

Performance

اطلاعاتی که در این بخش بدست می‌آورید، به شما کمک می‌کند تا رتبه‌ی خود را در نتایج جستجوی گوگل به میزان قابل توجهی ارتقا دهید. نرخ کلیک، تعداد نمایش، جایگاه و میانگین سایت شما در نتایج از جمله گزارشاتی است که می‌توانید در این بخش بدست آورید و یک استراتژی مناسبی برای بهبود رتبه‌ی خود بچینید. با زدن کوئری‌های متفاوتی که در این قسمت می‌توانید انجام دهید، امکان جمع‌آوری اطلاعات بسیاری را از روند فعلی سایت شما برایتان امکان‌پذیر می‌کند.

Url inspection

گاهی شک می‌‌کنید که آیا آدرسی از سایت شما توسط گوگل ایندکس شده است یا خیر. با استفاده از این بخش و وارد کردن آدرس صفحه‌ی خود می‌توانید از ایندکس شدن یا نشدن آدرس مطمئن شوید و در صورت ایندکس نشدن مشکل آن را پیدا کنید. همچنین در این قسمت راهنمای رفع این مشکل به روشنی بیان شده است. این قسمت یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های سرچ کنسول است.

Index

حتما می‌دانید که سایت شما برای کسب رتبه در گوگل حتما باید تمامی مطالب و صفحات آن به درستی ایندکس شده باشد. گزارشات کامل ایندکس شدن صفحات خود را می‌توانید در این قسمت مشاهده کنید. این بخش از دو قسمت تشکیل شده است که هر یک اطلاعات منحصر به فردی را در اختیار شما قرار می‌دهد. Coverage و sitemap دو قسمت مهم این بخش هستند.

Coverage

این قسمت کلیه مشکلات و ارورهای سایت را به شما نشان می‌دهد. اگر صفحه‌ای ایندکس نمی‌شود و یا مشکل خاصی برای سایت به وجود آمده است را می‌توانید در این قسمت پیدا کنید و آن را رفع کنید. یک وب مستر حرفه‌ای به صورت روزانه این بخش رو مشاهده می‌کند تا در صورت بروز هر گونه مشکلی آن را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کند.

Sitemap

سایت مپ یا همان نقشه سایت به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را به راحتی و در زمان کمتری ایندکس کند. با استفاده از این قسمت می‌تونید سایت مپ سایت خود را ثبت کنید و یا در صورت وجود مشکل در ثبت کردن آن با کمک راهنمایی که خود گوگل به شما می‌کند، آن را رفع کنید.

Removals

یکی از ابزارهای جدیدی که به سرچ کنسول اضافه شده است، Removals است که این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا برخی لینک‌ها را از نتایج گوگل به صورت موقت یا دائم حذف کنند. از جمله کارهایی که می‌توانید با این ابزار انجام دهید، عبارت است از:
• می‌توانید آدرس صفحات مورد نظر خود را برای مدتی از نتایج جستجو مخفی کنید.
• اگر محتوایی در نتایج گوگل وجود ندارد، آن را به شما نشان می‌دهد.

آموزش جامع گوگل سرچ کنسول
آموزش جامع گوگل سرچ کنسول

Enhancements

این قسمت می‌تواند کمک زیادی در افزایش عملکرد سایت و بهبود رابط کاربری به شما کند. به این صورت که تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبین خود ایجاد کنید. گزارشاتی که در این قسمت به دست می‌آورید را تحلیل کنید و یک روند مناسبی را برای وبسایت خود طراحی کنید. از جمله موضوعاتی که در این بخش بررسی می‌شود، عبارت است از:

  • Core web vitals
  • Mobile usability
  • Faq
  • Breadcrumbs

این قسمت یکی دیگر از بخش‌های مهم سرچ کنسول است که به شما کمک می‌کند، رتبه‌ی سایت خود را بهبود دهید و از نظر تجربه کاربری در جایگاه مناسبی قرار بگیرید. گزارشاتی که در این بخش بدست می‌آورید، بهترین ایده‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند تا این امکان را برای کاربران سایت خود فراهم آورید تا از کار کردن با آن لذت ببرند. از جمله معیارهایی که در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد، عبارت است از:
• مدت زمان بارگذاری صفحه
• میزان تعامل با وبسایت
• ثبات محتوایی در زمان بارگذاری
این معیارها که به ترتیب با نام‌های LCP, FID, CLS هم شناخته می‌شوند، هم در نسخه‌ی موبایل و هم وب محاسبه می‌شود.

Mobile usability

بسیاری از کاربران شما وبسایت را از طریق گوشی‌های همراه می‌بینند. بنابراین باید از مناسب بودن سایت خود در موبایل یا تلفن‌های همراه آگاه باشید. گزارشی که در این قسمت در اختیار شما قرار می‌گیرد، دقیقا برای بررسی این موضوع است. در این بخش هم بررسی می‌شود آیا سایت شما قابلیت نمایش در موبایل را دارد و اگر دارد با چه کیفیتی نشان داده می‌شود. همچنین مشکلات موجود در نسخه موبایل وبسایت شما را نشان می‌دهد.

Breadcrumbs

Breadcrumbs یک مسیر آدرس متنی است که برای کاربران مشخص می‌کند، الان در کجای وبسایت قرار گرفته‌اند. با استفاده از این قسمت می‌توانید بفهمید که آیا این ساختار برای سایت شما به درستی پیاده‌سازی شده است یا خیر. با استفاده از این بخش می‌توانید مشکلات خود را در زمینه‌ی مسیر راهنما پیدا کنید و در زمان کوتاهی آن را حل نمایید.

Faq

سوالات متداول یک سری پرسش و پاسخ‌هایی است که در یک حوزه‌ای دغدغه‌ی اصلی کاربران است. این سوالات در نتایج جستجو در پایین لینک هر صفحه‌ای قرار می‌گیرد و در افزایش نرخ کلیک بسیار موثر است. پیاده‌سازی این قسمت توسط کدهای اسکیما صورت می‌گیرد. در سرچ کنسول می‌توانید ببیند که کدام صفحات سایت شما داری سوالات متداول است و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد، ببینید و آن را رفع کنید.

Security and manual action

Security and manual action یکی از بخش‌های سرچ کنسول است که در آن تمامی اقداماتی که به صورت دستی در وبسایت انجام شده است و امنیت آن بررسی می‌شود. این قسمت در دو زیردسته‌ی Manual action و Security issues تقسیم می‌شود که در ادامه با کاربرد هر کدام از این زیردسته‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

Manual action

اگر چه گوگل سعی می‌کند همواره با آپدیت الگوریتم‌های خود کیفیت یک سایت را از تمامی جهات بررسی کند و متناسب با آن رتبه‌ای به وبسایت دهد. اما گاهی برخی مشکلات وجود دارد که توسط گوگل شناسایی نشده است و توسط افراد حقیقی و انسان گزارش شده است. در این صورت شما می‌توایند کلیه تخلفات دستی خود را در این قسمت مشاهده کنید. گوگل در این قسمت گزارشی از تخلفات شما را نشان می‌دهد و جریمه‌ای برای شما در نظر می‌گیرد. این جریمه می‌تواند پولی، حذف شدن موقتی یا دائم سایت از نتایج جستجو باشد. گزارش های این بخش سبب می شوند که صفحات یا وب سایت هایی که با معیارهای ما مطابقت کافی ندارند، بدون هیچگونه نشانه بصری برای کاربر رتبه پایینی را دریافت کرده یا به طور کلی حذف شوند.

Security issues

تمامی مشکلات امنیتی وب سایت که ممکن است برای کاربران خطرآفرین باشد، در این قسمت مشاهده می‌شود. از جمله مشکلاتی که در این قسمت مشاهده می‌شود؛ عبارت است از:

مهندسی اجتماعی (وب سایت های فیشینگ و فریب دهنده)
هک شدن شامل حملات محتوایی یا URL
آلودگی به بدافزارها مثل:
حملات SQL
پیکربندی سرور
حملات کدی
ارور قالب

گزارش Manual action حاوی همه مواردی است که الزاما برای کاربر خطرناک نیستند و هدف آنها تاثیر گذاشتن بر رنکینگ صفحات در نتایج جستجو است ولی گزارش Security issues در سرچ کنسول حاوی همه ایرادهایی است که ممکن است برای کاربر خطرآفرین باشد.

Legacy tools and reports

با استفاده از این بخش می‌توانید به برخی از صفحات موجود در نسخه قدیمی سرچ کنسول که در نسخه‌ی جدید آن نیست، دست پیدا کنید و به عنوان یک وبمستر گزارشات جامعی را از روند فعلی وبسایت به دست آورید. وبسمتران با دسترسی به صفحاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌توانند به صورت بهینه‌تر با این ابزار کار کنند:

international targets: در این قسمت تنظیمات مربوط به زبان و موقعیت اعمال می شود.
removals: می توان به صورت موقت دسترسی گوگل به برخی صفحات را مسدود کرد.
crawl stats: در این بخش وضعیت خزنده های گوگل و آمار مربوطه مشاهده می شود.
messages: پیغام هایی که تاکنون در خصوص وضعیت سایت دریافت شده، در این قسمت قرار دارند.
url parameters: پارامترهای مربوط به آدرس ها را برای مدیریت بهتر URL ها ارائه می کند.
web tools: ابزارهایی برای مدیریت بهتر سایت

Links

لینک‌سازی چه داخلی و چه خارجی یکی از تکنیک‌های اصلی سئو است که باید به بهترین صورت انجام گیرد تا شما بتوانید رتبه‌ی وبسایت خود را در نتایج گوگل ارتقا دهید. در این قسمت گزارش کاملی از تمامی لینک‌سازی‌های داخلی و خارجی وبسایت شما به دست می‌آید که شما می‌توانید با استفاده از آن دید کلی نسبت به هر آنچه که تاکنون در سایت شما اتفاق افتاده است، به دست آورید. با استفاده از گزارشات این بخش می‌توانید استراتژی بهینه‌تری برای وبسایت خود بچینید.

Settings

با استفاده از این بخش می‌توانید کلیه دسترسی‌ها به سایت خود را مدیریت کنید. اضافه یا حذف کردن دامنه‌ای، ایجاد دسترسی برای کاربران، تغییر آدرس سایت و … از جمله قابلیت‌هایی است که در قسمت تنظیمات برای شما امکان‌پذیر است. پس از ثبت تمامی این اطلاعات جزییات کامل از طریق سرچ کنسول در اختیار شما قرار می‌گیرد.

اهمیت استفاده از سرچ کنسول 

تا به اینجا یاد گرفتید چگونه باید از این ابزار مهم سئو استفاده کنید. اما شاید هنوز از اهمیت آن اطلاعات کافی به دست نیاورده باشید. در این قسمت 6 دلیل مهمی را به شما می‌گوییم که گویای اهمیت چشمگیر گوگل سرچ کنسول در تجزیه و تحلیل سئو است. دلایلی چون:

  1. آگاهی از تمامی اشکالات سایت
  2. پاک کردن لینک‌های نامناسب
  3. حفظ امنیت 
  4. پیدا کردن کلمات کلیدی
  5. تحلیل جایگاه سایت در بازه‌های زمانی متفاوت 
  6. گزارشات لینک‌سازی 

آپدیت جدید سرچ کنسول و اضافه شدن Page Experience

این ویژگی که به تازگی به سرچ کنسول اضافه شده است، گزارشی را در اختیار وب مستران قرار می‌دهد تا هر صفحه از سایت را از نظر تجربه کاربری بررسی کنند. پس از به کار بردن انواع تکنیک‌های لازم بهبود تجربه کاربری رشد مورد نظر را می‌توانید در همین قسمت مشاهده کنید. این گزینه در قسمت همان experience سرچ کنسول اضافه شده است. بررسی سازگاری با موبایل و امنیت هر صفحه از جمله مواردی هستند که در این گزارش بیان می‌شوند و اطلاعات آن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

امیدواریم در مقاله آموزش سرچ کنسول توانسته باشیم، اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار داده باشیم. اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه این نوشته با ما در میان بگذارید. 

با شرکت در دوره سئو می‌توانید به صورت تخصصی مفاهیم مربوط به سرچ کنسول را فرا بگیرید.برای  شرکت در دوره سئو با ما تماس بگیرید.

خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.

به اشتراک بزار:

پیشنهاداتی برای شما

سئو موبایل چیست؟ آموزش بهینه‌سازی سئو برای موبایل

سئو موبایل چیست؟ آموزش بهینه‌سازی سئو برای موبایل

UX در سئو | مهم‌ترین نکات تجربه کاربری برای بهبود سئو

UX در سئو | مهم‌ترین نکات تجربه کاربری برای بهبود سئو

سئو صفحه درباره ما

سئو صفحه درباره ما | چگونه باید صفحه درباره ما را بهینه‌سازی کرد؟

سئو محصولات ووکامرسی | آیا باید محصولات را سئو کنیم؟

سئو محصولات ووکامرسی | آیا باید محصولات را سئو کنیم؟

بازاریابی توسط موتورهای جست‌و‌جو

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟

رفع جریمه الگوریتم پنگوئن

آشنایی با الگوریتم پنگوئن

دوره‌های ما رو دیدی؟!

4.9

در حال ثبت نام

8,000,000 تومان

4.9

در حال ثبت نام

12,000,000 تومان

برای مشاوره از روش های زیر اقدام کنید



    یا از طریق زیر با ما تماس مستقیم بگیرید!

    قیمت دوره:

    خرید مستقیم

    برای خرید مستقیم فقط کافیست دوره را به سبد خرید اضافه کنید و سپس وارد سبد خرید شوید و با زدن روی دکمه “تسویه حساب” و بعد از پر کردن اطلاعات خودتان دکمه تسویه حساب را زده و وارد درگاه پرداخت شوید.

    بعد از خرید اطلاعات دوره برای شما ایمیل خواهد شد پس لطفا یک ایمیل واقعی و در دسترس وارد کنید!

    خرید قسطی

    میتوانید برای خرید قسطی دوره سئو در تلگرام و واتساپ به ما پیام دهید.

    برای خرید نقدی کد تخفیف venda25 رو وارد کنید و 25 درصد تخفیف بگیرید. برای خرید اقساطی کد تخفیف venda15 رو‌ وارد کنید و 15 درصد تخفیف بگیرید و مبلغ پرداخت شما نصف مبلغ دوره میباشد و نصف بقیه مبلغ بعد از نیمه دوم دوره پرداخت میگردد. برای هرگونه سوال می توانید از پشتیبانی در واتس اپ و تلگرام استفاده کنید.

    شماره جهت ارتباط در تلگرام و واتساپ: 09350773559

    شماره کارت: 6104337526421662

    شماره شبا:IR970120020000008621486072

    به نام ندا خالقی

    خرید مستقیم

    برای خرید مستقیم فقط کافیست دوره را به سبد خرید اضافه کنید و سپس وارد سبد خرید شوید و با زدن روی دکمه “تسویه حساب” و بعد از پر کردن اطلاعات خودتان دکمه تسویه حساب را زده و وارد درگاه پرداخت شوید.

    بعد از خرید اطلاعات دوره برای شما ایمیل خواهد شد پس لطفا یک ایمیل واقعی و در دسترس وارد کنید!