چک لیست سئو

باید بدانید که داشتن یک چک لیست سئو و پیش رفتن با کمک آن در زمینه بهینه‌سازی، تاثیر بیشتری نسبت به مطالعه مقالات آموزشی خواهد داشت. به زبانی ساده‌تر، شما می‌توانید با داشتن یک چک لیست وب سایت ایده‌آل، استراتژی‌های مورد نظر را برای بکارگیری در سئو کسب نمایید. اکنون در ادامه مطلب و در طول این مقاله، قصد داریم با معرفی بهترین چک لیست سئو داخلی، گره‌ای دیگر از کار شما بگشاییم!

چک لیست سئو
چک لیست سئو

کلمه کلیدی در عنوان صفحه

استفاده استاندارد از کلمات کلیدی در عنوان صفحه شما، تاثیر مثبت زیادی در ترافیک سایت شما و در نتیجه سئو آن خواهد داشت. البته در نظر داشته باشید که این دستاورد، بستگی به دقت شما در ساخت عنوان و شیوه استفاده کلمات کلیدی در آنها را دارد. سعی کنید با توجه به الگوریتم‌های گوگل و همچنین بکارگیری عنوان‌های عامه پسند، سئو سایت خود را بهبود بخشید.

کلمه کلیدی در تگ H1

برای هر صفحه، مهم‌ترین نقطه شروع محتوا، تگ H1 است. از این رو قرار دادن کلمه کلیدی در تگ H1، از دیگر عوامل رایج در سئو سایت و البته تولید محتوا به شمار می‌رود. از آنجایی که کلمات کلیدی شما در این تگ مهم استفاده می‌شوند، سعی کنید کلیدواژه‌های خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که علاوه بر رعایت استانداردهای موتورهای جستجو، توجه کاربران را نیز به محتوای خود جذب نمایید.

کلمه کلیدی در آدرس URL

می‌دانید که آدرس URL هر صفحه، تا حدودی نشان دهنده موضوع کلی آن صفحه است. دلیل این ویژگی، وجود کلمات کلیدی هستند که شما متناسب با محتوای هر صفحه انتخاب می‌کنید. حال می‌توان نتیجه گرفت که وجود کلیدواژه‌ها در آدرس URL صفحات شما، اهمیتی غیرقابل انکار دارد. البته لازم به ذکر است که شما باید به طول آدرس URL توجه کنید؛ زیرا در این زمینه نیز استانداردهایی وجود دارد که گوگل با توجه به آنها، وبسایت شما را رتبه‌بندی می‌کند.

طول URL

همانطور که اشاره شد، طول آدرس URL نیازمند توجه وبمستران است. آدرس و ساختار URL یکی از فاکتورهای سئو به شمار می‌رود که گوگل در رتبه‌بندی‌ها از آن صرف نظر نخواهد کرد. طی تحقیقات متعدد انجام شده در این زمینه، می‌توان نتیجه گرفت که آدرس‌های URL کوتاه، آمار بهتری را به خود اختصاص داده‌اند.

کلمه کلیدی در تگ Meta Description
کلمه کلیدی در تگ Meta Description

کلمه کلیدی در تگ Meta Description

از طرفی دیگر، تمام بخش‌های محتوای صفحات از جمله توضیحات متا، تاثیر زیادی در جذب کاربران و افزایش ترافیک دارند. حال برای بهره‌گیری بیشتر از این ویژگی، بهتر است کلمات کلیدی را در متا دیسکریپشن هر صفحه قرار دهید. البته انجام این کار در رتبه‌بندی سایت شما توسط گوگل بی تاثیر است اما همانطور که گفته شد، می‌تواند ترافیک صفحات شما را با افزایش چشمگیر رو به رو کند.

تجربه کاربری مناسب

گوگل توجه ویژه‌ای به تجربه کاربری (UX) اختصاص داده است؛ از طرفی دیگر، محتوای شما از اصلی‌ترین پل‌های ارتباطی با کاربران به شمار می‌رود. حال اگر محتوای صفحه شما، انسجام و اعتبار لازم را نداشته باشد، مستقیما به سئو سایت شما آسیب وارد خواهد کرد. از طرف دیگر اگر بتوانید با طراحی یک محتوای بهینه توجه کاربران را جلب کنید، م بزرگی را برای بدست آوردن ترافیک و در نهایت بهبود جایگاه برند خود در موتورهای جستجو برداشته‌اید. محتوای بهینه نیازمند رعایت برخی نکاتی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

محتوای منحصر به فرد

شاید شما هم پی برده باشید که امروزه محتواهای کپی شده و تکراری افزایش یافته‌اند و علاوه بر کاهش کیفیت و اعتبار وبسایت‌ها، کاربران را نیز شاکی کرده‌اند. حال اگر شما موفق به طراحی یک محتوای فوق‌العاده شوید که هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ متنی کم نظیر باشد، در این زمینه از تمام رقبایتان یک سر و گردن این اتفاق، رتبه‌بندی مناسبی را برای سایت شما به ارمغان می‌آورد و از لحاظ کلیک و ترافیک نیز نتایج مطلوبی را کسب خواهید کرد.

خوانایی محتوا

ریزش کاربران از عواملی است که گوگل حساسیت نسبتا زیادی به آن نشان داده است. یکی از مواردی که باعث خروج زود هنگام کاربران از صفحات می‌شود، کیفیت پایین محتوا است. بگذارید رک بگوییم، هیچ بازدیدکننده‌ای علاقه به خواندن کلمات و جملات نامفهوم را ندارد! بنابراین اگر می‌خواهید سئو سایتتان دچار آسیب نشود، بر خوانا بودن محتواهای خود وسواس به خرج دهید. از کلمات مبهم استفاده نکنید؛ و در بکارگیری جملات و عبارات فانتزی افراط به خرج ندهید.

کلیدواژه اصلی در پارگراف اول

استفاده از کلمات کلیدی در پارگراف ابتدایی صفحه، از دیگر فوت‌وفن‌های مربوط به پخش کلیدواژه در ساختار محتوا به شمار می‌رود. اما دلیل اصلی متمایز بودن پارگراف اول، توجه بیشتر موتورهای جستجوگر گوگل به آنها است. حال شما باید از این فرصت استفاده نمایید تا موضوع کلی صفحه خود را برای آنها مشخص کنید.

عنوان‌های فرعی در تگ H2

قبل‌تر گفته شد که استفاده از کلمات کلیدی در تگ H1، در دسته عواملی قرار می‌گیرد که با مشخص کردن موضوع کلی صفحه شما برای گوگل، سئو سایت را بهبود می‌بخشد. اکنون بهتر است این نکته هم بدانید که قرار دادن عنوان‌های فرعی در تگ H2 نیز از دیگر راهنماهای مناسب برای موتورهای جستجوگر هستند تا موضوع محتوای صفحات شما را به آنها نشان دهند.

استفاده از مفهوم کلیدی بجای کلمه کلیدی
استفاده از مفهوم کلیدی بجای کلمه کلیدی

استفاده از مفهوم کلیدی بجای کلمه کلیدی

بکارگیری کلمات کلیدی در طول محتوا، قواعد و استانداردهای خودش را دارد؛ و استفاده بیش از حد از این کلمات موجب ضرر به سئو سایت شما خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است از کلیدواژه‌های جایگزین که به SKW ها معروف هستند، به جای کلمات کلیدی اصلی استفاده نمایید. کلمات کلیدی جایگزین، مترادف کلمات کلیدی اصلی هستند که می‌توانند مانع استفاده افراطی و بیش از حد کلمات کلیدی اصلی شوند.

محتوای غنی

محتوایی که در صفحه شما آپلود می‌شود، علاوه بر رعایت نکات سئو، باید تا بیشترین حد ممکن مطابق خواسته کاربران باشد. در این صورت شما می‌توانید بهترین ترافیک را بدست آورید. محتوای غنی ویژگی‌های مطلوبی را دارا است مانند توجه به تمامی علائم نگارشی، روان بودن متن، سطح علمی بالای مطالب، توجه به قواعد املایی و سایر نکات که اگر موفق به رعایت آنها شوید، محتوای شما موفق به کسب جایگاه مورد هدفتان در گوگل خواهد شد.

استفاده از لینک‌های خارجی

سعی کنید در تمام مقاله‌هایتان، به سایت های معتبر خارجی که مرجع محسوب می‌شوند لینک دهید. این کار سبب می‌شود تا موتورهای جستجوگر، مقاله شما را یک مقاله معتبر در نظر بگیرند و راحت‌تر وبسایت شما را رتبه‌بندی کنند.

لینک‌سازی داخلی

تکنیک لینک‌سازی داخلی، یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاربردی در بین وبمستران ایرانی است که می‌توانید از طریق آن، کاربران را به دیگر صفحات سایتتان منتقل کنید. همچنین سعی کنید به صفحه‌ای لینک دهید که موضوع آن تا حدودی مشابه یا در رابطه با موضوع صفحه‌ای باشد که کاربر در آن حضور دارد. به غیر از آن، استفاده از انکرتکست‌های بهینه تاثیر زیادی در ترغیب کاربران دارد. علاوه بر کاربران، کراولرهایی که در حال بررسی صفحات شما هستند نیز در بین صفحات شما به گردش در می‌آیند.

اطمینان از لینک‌های استفاده شده

در بحث لینک‌سازی، این احتمال وجود دارد که پس از مدتی، شما صفحه‌ای از سایتتان را به دلایل مختلفی حذف کنید؛ اما لینک‌هایی که در گذشته به این صفحه داده بودید، کماکان باقی بماند. در این زمان شما با پدیده لینک‌های شکسته رو به رو می‌شوید که اصلا مورد تایید کراولرها و موتورهای جستجو نخواهد بود. این اتفاق آسیب بسیار شدیدی به سئو سایت شما وارد می‌کند. به همین دلیل سعی کنید تا از تمامی لینک‌های بکارگرفته شده در وبسایتتان اطمینان حاصل نمایید.

بهینه‌سازی Alt تصاویر

تگ Alt در تصاویر، متنی است که بجای تصاویر برای کراولرها نشان داده می‌شود تا موضوع عکس را برای آنها مشخص کند. تصاویر بخش مهمی در ساختار محتوای صفحات شما هستند و اگر ایندکس شدن صفحات برایتان اهمیت دارد، رعایت استانداردهای تگ Alt را فراموش نکنید.

واکنش‌گرایی سایت

واکنش‌گرا بودن سایت یا (Responsive Design) یعنی سایت شما برای تمامی پلتفرم‌های موجود، قابل دسترسی باشد. در این صورت علاوه بر افزایش اعتبار و یت شما، کاربران نیز راحت‌تر می‌توانند به صفحات شما دسترسی داشته باشند در نتیجه به ترافیک بالاتری دست پیدا خواهید کرد.

سرعت بالای سایت

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند آسیب جدی به سئو سایت‌ها وارد کند، سرعت پایین آپلود شدن صفحات است. این اتفاق سبب می‌شود تا کاربرانی که قصد ورود به سایت شما را داشته‌اند، از بازدید نمودن محتوای شما صرف نظر نمایند و از صفحه شما خارج شوند؛ در این هنگام گوگل ریزش ترافیک شما را بررسی می‌کند و جایگاه شما در صفحه نتایج جستجو دچار افت خواهد شد. پس سرعت سایت یکی ار فاکتورهای مهم در سئو است. بنابراین برای بهبود سئو سایت و مراقبت از ترافیک کسب شده‌تان، سعی کنید سرعت بارگذاری صفحات را افزایش دهید.

پروتکل HTTPS

پروتکل امنیتی HTTPS از فاکتورهای مهم سئو است که اهمیت آن برای گوگل بسیار زیاد است. شما می‌توانید با HTTPS کردن سایت خود، به گوگل ثابت خواهید کرد که شما نیز تحت عنوان یک وبمستر، به امنیت کاربران اهمیت می‌دهید.

نرخ پرش

طبق الگوریتم‌های گوگل، اگر کاربران در بازه زمانی بسیار کوتاهی بدون انجام دادن عمل خاص مانند کلیک یا اشتراک‌گذاری از وبسایت شما خارج شوند، به طرز قابل توجهی سئو سایت شما دچار افت خواهد شد و برند شما دیگر جایگاه مطلوبی در صفحه نتایج موتورهای جستجو نخواهد داشت. از این رو با دقت به مسائلی مانند بررسی سرعت سایت و بهینه‌سازی محتوا، می‌توانید کاربران را برای مدت بیشتری در صفحه خود حفظ نمایید.

مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت

تیتر نوشته شده به خوبی گویای همه چیز است! هر چقدر کاربران مدت بیشتری را در سایت شما سپری کنند، سئو سایت شما نیز بهبود می‌یابد. این عامل به این بستگی دارد که شما علاوه بر تمرکز برروی بهینه‌سازی محتوای صفحه‌تان، چه قدمی برای فضاسازی انجام داده‌اید؟ سعی کنید فضای کلی سایتتان به گونه‌ای باشد که توجه کاربران را به خوبی جلب کند. در این صورت شما برای خود زمان بدست آورده‌اید، و کاربران را مجاب به ماندن بیشتر در صفحه‌تان خواهید کرد.

طول مطالب

در مورد اهمیت خوانایی محتوا با همدیگر بحث کرده‌ایم؛ حال این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر مقاله شما، حاوی مطالب بلند و تومار مانند باشد، باعث خستگی زود هنگام کاربران خواهد داشت و نتیجه این مورد، خروج کاربر از سایت شما است. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است مطالب را با پارگراف‌بندی مناسب، به صورت مرتب اما کامل برای بازدیدکنندگان به اشتراک بگذارید.

عمق محتوا

طبق تجربیات و بررسی‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که محتوایی در گوگل به موفقیت می‌رسد، که موضوع را به طور عمیق مورد بررسی قرار دهد. به زبانی ساده‌تر، شما باید تمامی پرسش‌ها و چالش‌هایی که ممکن است در ذهن کاربران درباره موضوع مقاله ایجاد شود را پیشبینی کنید و تا حد امکان در محتوا به آنها پاسخ دهید. در واقع، مقالات شما، فرصت‌هایی هستند برای رفع نیازهای کاربرانتان! در این صورت، کاربر به سایت اعتماد خواهد کرد و به طور دائم به مطالعه مقالات شما روی می‌آورد. جدا از آن، گوگل ارزش محتواها را بررسی می‌کند و شما با ارائه یک محتوای اصطلاحا عمیق، به رتبه خوبی در موتورهای جستجو دست پیدا خواهید کرد.

تازگی محتوا

تازگی محتوا نیز در چک لیست سئو حضور دارد و ارزشی برابر با سایر استانداردهای محتوای سئو شده دارد. سعی کنید در مقالات خود، از بروزترین منابع موجود استفاده کنید. امروزه کاربران به دنبال جدیدترین‌ها هستند؛ پس شما نیز موظفید قبل از آنها، مطالب و محتواهای خود را بروز تهییه نمایید.

نگارش و دستور زبان

شاید در نگاه اول به بحث تخصصی سئو، اهمیت بعضی از ریزنکات و جزئیات به خوبی حس نشود اما متخصصان حرفه‌ای سئو به خوبی می‌دانند که برای موفقیت در این زمینه باید تمامی جوانب را در نظر گرفت. برخی از این جزئیات، نگارش و دستور زبان هستند که اسکلت مقالات شما را تشکیل می‌دهند. همچنین کیفیت محتوای شما، بر پایه دستور زبان و قواعد نگارشی تعریف می‌شود. عدم توجه به این موضوع، در طول زمان محتواهای شما را یکی یکی کم ارزش جلوه می‌دهد و در نتیجه وبسایت شما شایستگی رقابت را از دست خواهد داد.

استفاده از پرونده‌های چند رسانه‌ای

منظور از پرونده‌های چند رسانه‌ای، استفاده از تصاویر و فیلم‌های کوتاه برای هر محتوا است. این کار که معمولا به منظور درک بهتر مقاله برای کاربران صورت می‌گیرد، جنبه آموزشی نیز برای آنها خواهد داشت. همچنین گفته شد که تصاویر و فیلم‌ها، بخش مهمی از ساختار محتوای شما را تشکیل می‌دهند و برای گوگل اهمیت بسزایی دارند.

کلام آخر

ما سعی کردیم تا در این مقاله، جامع‌ترین چک لیست سئو را به شما ارائه دهیم تا در بهینه‌سازی سایتتان کمتر دچار گمراهی شوید. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به  تغییر قوانین و الگوریتم‌های گوگل، ممکن است چک لیست‌های سئو داخلی نیز با گذشت زمان دسخوش تغییراتی شوند؛ اما در حال حاضر، این چک لیست با بروزترین الگوریتم‌ها و استانداردهای موجود طراحی شده است. خردسندیم که با یک مقاله دیگر در خدمت شما بوده‌ایم! می‌توانید پرسش‌ها و ابهامات خود را درباره این مقاله را با ما به اشتراک بگذارید.

برای یادگیری سئو داخلی به صورت اصولی می‌توانید در دوره سئو شرکت کنید. برای شرکت در دوره سئو با ما تماس بگیرید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *